Vått i vått

Vått i vått innebär att måla med akvarellfärg på ett redan blött papper. Den blöta ytan på pappret kan vara rent vatten eller blöt färg. Resultat blir att färgen från penseln sprider sig över den blöta ytan. Hur mycket och på vilket sätt beror på pappret, hur blött det är, pigmentet, penseln, hur mycket färg som används, tekniken osv. Tusentals variabler.

Det bästa sättet att förstå hur vått i vått fungerar är att måla vått i vått. Att prova sig fram. Det finns så många faktorer som påverkar resultatet att beskriva dem alla skulle bli mycket omfattande. Jag kommer att dela upp beskrivningen i olika delar: papper, pensel, färg, för att göra tekniken överskådlig, men om du skall lära dig måste du öva (som med allting).

Pappret

Som alltid förespråkar jag ett bomullspapper med ytlimning (läs mer här), de är lite dyrare men utan ett sådant är det svårt att måla akvarell. Vad gäller ytlimning tycker jag att Arches och Langton Prestige har liknande egenskaper. Canson Heritage har en mycket stryktålig yta som fungerar väldigt bra vått i vått, Saunders Waterford känns lite mjukare men om du vill ha ett riktigt mjukt papper som ger fantastiska vått i vått övergångar skall du prova Millford, som har mycket lim på ytan men inte så mycket i pappersmassan, det gör det absorberande och mjukt. För alla enklare papper kan man bara säga att de är alla olika, en del går hyfsat att måla vått i vått på, medan de flesta är värdelösa för ändamålet. Priset avgör, dyrare är bättre!

Genom att “dutta” den mörka färgen i den ljusare blöta får jag den effekt jag eftersträvar.

Blött papper

Hur blött pappret är avgör hur mycket färgen kommer att rinna ut. Ett mycket blött papper gör att färgen flyter ut mycket, medan ett torrare papper bara orsakar en liten utflytning av färg. Om pappret är så blött att vattnet ligger ovanpå ytan och flyter är det antagligen för blött att måla på, om å andra sidan papperet har blivit så torrt att det inte längre ens är lite blankt på ytan, är det troligen för torrt. Naturligtvis finns det många steg emellan jätteblött och bara lätt fuktigt. Det gäller att hitta rätt fuktighet för just den effekt du vill ha. Det finns bara ett sätt att lära sig detta: övning. Man måste ha erfarenhet för att förstå hur färgen beter sig på ett blött papper.

När du skall blöta ditt papper bör du använda mycket vatten, låt vattnet sedan absorberas av pappret tills det är lagom fuktigt på ytan, det är bättre att använda mycket vatten och låta pappret suga det till sig än att bara blöta lite på ytan.

Pensel

Om du använder en pensel som håller mycket vätska, t.ex. en av ekorrhår så lämnar penseln också ifrån sig mycket vätska. Det kan lätt bli för mycket färg. Använd gärna en enklare, mindre pensel för att lägga färg på ett blött papper. Det är en fördel om du inte tillför så mycket vätska. Man kan säga ett penseln skall vara torrare än pappret, Om du tillför en massa vätska med penseln så rinner antagligen färgen okontrollerat på pappret, med ett blött papper och bara lite färg i penseln kontrollerar du resultatet mycket bättre.

Sammanfattning: med en enkel syntetpensel, gärna i mindre storlek är det enklare att måla vått i vått än med en stor ”fin” pensel som tillför alltför mycket ny vätska till pappret.

Här målar jag med fransk ultramarin blandat med bränd sienna, lägg märke till att dessa två färger separerar från varandra efter en liten stund. Den bruna färger är lätt och följer med i vatten, den blå färgen är tung och rör inte så mycket på sig. Efter en stund får man effekten att färgytan blir brun runt kanterna medan den blir blåare i mitten.

Olika färger

En del pigment flyter ut mycket på ett blött papper, andra lägger sig bara ner och dör. Hur ett pigment beter sig beror på hur små pigmentkornen är och hur tunga de är. Ett lätt pigment som kadmiumrött (eller gult) flyter med vattnet och ger fina övergångar medan ett tungt färgämne som fransk ultramarin flyttar ogärna på sig. Något förenklat kan man säga att granulerande färger inte flyter ut medan färger som inte granulerar är lättrörliga i vatten.

En blandning av fransk ultramarin och bränd sienna målad på vått papper

När färgen har torkat har färgerna separerat eftersom de har olika egenskaper

Du kan enkelt prova hur mycket dina favoritfärger rör sig i vatten, blöta upp en bit papper, vänta till den är ”lagom” blött. Sätt därefter en droppe färg av alla du vill testa på pappret, försök att använda samma mängd vatten och utspädningsgrad för alla färger. En del färger kommer att flyta ut mycket, de är enkla att måla vått i vått med, medan andra kommer bara att ge en liten yta med färg, de är antagligen svårare att använda till vått i vått.

Tekniken

Materialet har stor betydelse för hur resultatet blir i vått i vått teknik. Men på vilket sätt som färgen placeras på pappret spelar även en mycket stor roll för resultat. Ett snabbt penseldrag ger inte inte lika mycket färg i den blöta ytan som ett långsamt, det blir annorlunda om du bara målar med spetsen av penseln eller om du trycker till och använder hela penselstråna. Om du lyfter upp pensel mitt i ett penseldrag så lämnar den ifrån sig en cirkelformad fläck, det blir annorlunda om du duttar med spetsen eller målar länga penseldrag.

Sammanfattning

Det finns så många variabler att det är omöjligt att beskriva dem alla: Papperstypen spelar roll, mängden vatten på pappret, hur mycket färg som du har i penseln, Storleken på penseln, tekniken med vilken färgen läggs på ett blött papper och vilka färger som används. Allt har betydelse, öva mycket så får du efterhand erfarenhet. Även en erfaren akvarellmålare blir överraskad när färgen beter som på ett oväntat sätt. Det händer i nästa alla målningar, det hör till, så är det med akvarellfärg: den har en egen vilja.

You may also like...

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x