Två ekor | En enkel övning
Här är en rätt så enkel övning som är målad med endast två färger: En blå färg och en brun. Du kan välja vilken blå som helst. Det är något enklare att måla den här bilden med en färg som flyter ut lätt i vatten, T.ex. Ftalo. Järnblå (preussiskt, Antwerp) eller indatren. Den bruna färgen skall vara en orange- eller rödbrun.
Jag använder ftaloblått och bränd sienna, tillsamman blir den gråa färgen man kan blanda med dessa färger lite grönaktig, det kan du säker se på målningen, hela bilden är lite gröntonad. Om detta är något som stör dig skall du välja två färger som blir mera neutrala tillsammans.
Steg 1
På torrt papper skall hela vattenytan målas, spara dock ut båtarna och ovandelen av bryggan. Du kan måla över bojen och bryggans stolpar. Medan färgen fortfarande är våt kan du skapa några mjuka vågor i framkant i vattnet, Det gör du med ett par snabba horisontella penseldrag, använd något mörkare färg än i själva vattnet. Observera att vattenytan inte är jämn. Om du gör den lite ojämn så ser det naturligare ut.
Steg 2
Måla båtarna med en brungrå färgblandning (du kan med fördel använda lite olika blandningar så det inte bara är en färg). Måla också bojen och ovansidan av bryggan. Du skall måla rätt så ljusa färger, kontrasten kommer senare. Betrakta detta som en slags grundmålning. Lägga märke till det smala ljusa fältet mellan den högra båten och bryggans ovansida. Det blir nästan aldrig bra att måla mörka föremål tätt intill varandra, Jag lämnar (nästan) alltid ett litet mellanrum för sådana ytor, annars blir resultatet tungt och klumpigt
Steg 3
Nu är det dags for mörka färger, blanda till en mörk blågrå färg av blått och brunt. Måla med blandningen alla reflexer i vattnet av båtar och brygga. Lägg även lite skuggor på och i båtarna. Måla mycket mörkt på bryggans mörkaste delar.
Reflexer i vatten är bara en spegelbild av föremålet som reflekteras, något förvrängd på grund av att vattenytan är lite vågig. Men tänk dig att det bara är en spegelbild, inte en skugga, Många betraktar dem som skuggor och kallar dem även för skuggor. Men det är reflexer av föremålet i en något förvriden spegel.
Om du vill kan du också måla de små stråna som växer i vattnet längst ner i bilden. De kanske tillför något i bilden, eller kanske det är bättre utan dem, du gör som du vill.
Hej! Tack så mycket för intressanta artiklar! Jag är nybörjare så jag har läst med stort intresse. I den här övningen skriver du att du har använt bränd sienna och ftaloblått. Nu har jag blandat lite fram och tillbaka av de färgerna som borde stämma (Cotmans bränd sienna och intense blue) och lyckas inte alls få till någon gråblå färg, det mesta blir nyanser av grön. När jag prövar att byta intense blue till ultramarin får jag något mer gråaktigt. Vad kan det handla om? Vänliga hälsningar Hannes
Jag skrev i början av texten att blandningen kommer att bli grönaktig. Så är det med dessa två färger men det kan variera mycket beroende på tillverkare. Du ser säkert även på min målning att den är gröntonad. Om du inte vill ha den gröna tonen skall du använda andra färger, fransk ultramarin är mera röd, så den blir inte grön. WN variant av bränd sienna är rätt så klart orange åt det gula hållet så det hjälper också till att göra blandningen grön. Särskilt bruna förger är väldigt olika beroende på tillverkare (aven om de råkar att ha samma namn.)
Tack så mycket för ditt svar! Jo, jag ser att även din målning har en grön ton, men mina färgblandningar blev knappt grå överhuvudtaget så det var därför jag blev lite fundersam. Använde istället ultramarin och bränd umbra, vilket förstås blev mer blåaktigt, men ganska fin färg.
Om din färgblandning blir blåaktig och du inte gillar det skall du bara tillsätt lite mera brunt, fransk ultramarin och bränd umbra skall bli helt neutrala om de blandas rätt.
Aha jag fick en grå neutral färg, men den separerade lite hela tiden. Kanske hade för mycket vatten och för lite färg.
Så fungerar dessa färger tillsammans. Ultramarin flyter inte med vattnet men den brända sienna som du använder gör det. Därför separerar de på pappret, ju mera vatten i blandningen desto större blir separationen. Det är fint, själv gillar jag den effekten.
Spännande – ja, inte alls dum färg!
Hej och tack. Håller på att försöka lära mig och hittade din sida via Johan Rambergs sida. Har skummat igenom en del och ser verkligen fram emot att beta av dina övningar, känns som om dom kommer att ge mig mycket. Återigen tack och trevlig helg. Med vänlig hälsning, Erika
Hej!
Jag hittade din sida och blev mycket glad och inspirerad. Väldigt lärorika övningar och nyttig information om bl.a. färger. Jag har redan lärt mig mycket mer om akvarellmålning.
Jag har målat några av övningar och fortsätter med iver. Hoppas det kommer fler.
Tack så mycket och Gott Nytt År!
Gerd Hagman-Grönblom
Vasa, Finland