Tre äpplen i en skål – en övning
I den här övningen målas en yta i taget. När en färgyta är avklarad skall den torka innan nästa påbörjas. Man skall aldrig “förbättra” någon del av målningen. När du har slutat att måla en del, skall den inte senare förändras. Varje del målas vått i vått. Den enda detaljen som inte målas vått i vått är de två stjälkarna på äpplena.
Endast tre färger används för målningen: En blå en brun och en gul. Jag har använt bränd sienna och fransk ultramarin och Nickel dioxin gul.
Den blåa färgen: Du behöver en intensiv blå färg för denna målning, kobolt, cölin eller liknande duger inte alls. Du kan välja något modernt färgämne som ftalo, indatren eller kanske preussiskt blå. Men dessa färger torkar upp utan ett tydligt mönster, och både preussiskt och ftalo är för gröna tycker jag. Men fransk ultramarin granulerar och är varm i tonen, dessutom bildar den vackra mönster och blir svart med den bruna. Så det är det självklara valet.
Den bruna färgen. Måste var en orangebrun, det fungerar inte med gulbruna som sienna eller gulockra. Inte heller går det bra med rödbruna som engelskt rött och liknande, bäst blir det med en brun som blir grå tillsammans med den blåa färgen. Jag använda bränd sienna eftersom den har en vacker orange lyster. Det kan fungera med bränd umbra också men du förlorar den orangea färgtonen.
Den gula färgen. Om du använder en citrongul färg kan du få gröna äpplen tillsammans med ultramarin. Själv använde jag en varmare gul, nämligen Nickel Dioxin gul (som inte längre tillverkas, ett bra alternativ är PY150) eftersom den är mera transparent och ger därmed också bättre blandningsresultat. Men vilken du än väljer så är det OK, den gula färgen är inte så viktig. Den används bara till äpplena (och lite i bakgrunden), och personligen tycker att jag att det fungerar bra med gråaktiga äpplen.
Steg 1
Bakgrunden på fotot är lite rörig, ett fönster syns på höger sida, jag har fokuserat på det och tagit bort alla andra saker som man ändå inte ser vad det är. Så måla fönstret genom att blanda färger på pappret, det spelar mindre roll vilka färger och hur mönstret blir. Bara det är snyggt! Även om det är en ljus yta skall den göras rätt så mörk, det är allt annat som är mörkare, detta är alltså en rätt så mörk yta som råkar vara ljusast. Glöm inte att spara ut äpplena och deras stjälkar.
Steg 2
Nu skall du måla det som är runt om fönstret. Det är gjort med samma teknik, lägg på någon valfri färg eller färgblandning och sedan en annan, låt färgerna blanda sig på pappret. Det skall vara massor av färg. Jag har valt att måla fönstret lite varmare i tonen än området runtom. Du kan göra annorlunda om du vill. Låt den franska ultramarinen granulera fritt. Glöm inte den vita (omålade) kanten mellan fönster och resten.
Steg 3
Jag har valt att göra underlaget brunt, det är mycket bränd sienna. Inte oblandad dock, lite mörkgrå färg (blått + brunt) är också målad med vått i vått. Så här långt är tre separata färgytor målade: Den första med en gulaktig färgton, den andra med en blå och den tredje med en brun färg. Alla är målade på samma sätt, mycket flödigt och med olika färger som blandar sig på pappret.
Steg 4
När du skall måla äpplena är det viktigt att måla endast ett och låta det torka innan du börjar på nästa. Varje äpple målas vått i vått men de olika äpplena får inte flyta ihop, därför skall varje äpple torka innan nästa påbörjas. Grundfärgen har jag målat nästan gul, bara lite blått i den blandningen, Skuggan på äpplena är blåaktigt grå. Även lite brunt kan skönjas här och där. Den vita dagern på äpplena är viktig, den ljusaste delen av varje äpple är målad med bara vatten.
Steg 5
Skålen är lite svårare än resten, den skall ha form och struktur. Titta noga på fotot. Försök måla det som är mörkt och ännu mörkare. Spara ut dagrarna på alla kanter upptill på skålen, de skall vara vita. Glöm inte dagern på höger undersida av skålen. Jag har använt brunt och blått i olika blandningar. Måla även skuggan (reflexen) av skålen på underlaget med samma färg som du målar skålen med. Sist målas stjälkarna. Som alltid med svarta detaljer bör man inte måla hela ytan. Resultatet blir för intetsägande och tungt, måla alltså stjälken med svart färg nästan ända ut till kanten, men lämna en liten vit kant runtom den svarta stjälken.