Traktor
Det är en målning som är målad efter principen från ljust till mörkt. Den är alltså uppbyggd med efterhand mörkare och mörkare färglager. Övningen visar också hur man på ett enkelt sätt kan göra en yta ljusare än allt annat i en målning.
Den är målad med tre färger: Fransk ultramarin, bränd sienna och ftalogrön. Den gröna färgen har jag bara använt för att göra den varma ultramarinblå lite kallare för delar av motivet.
Steg 1
Det första du skall göra i målningen är att etablera en valörskillnad mellan de ljusaste delarna i målningen och allt annat. De ljusaste ytorna är traktorns vindruta och det vita kapellet på släpet bakom brädhögen till höger i bilden. Måla alltså hela bilden med någon ljus färg men lämna dessa ytor omålade. Jag försökte etablera färgton redan här, blåaktigt i himmelen och delar av marken och huset i bakgrunden, resten målade jag lite brunaktigt. Måla blött så att färgerna flyter in i varandra.
Steg 2
Måla huset bakom traktorn, ladan till höger (gärna lite vått i vått med brunt och blått), brädhögar och en presenning (blått + lite grönt) och bruksblandaren. Måla rätt så ljust, du kommer att efterhand lägga mörkare färgskikt. Traktorns vindruta är ljusare än resten av målningen men man kan ändå skönja något av husen bakom genom den, var försiktig med färgen här, det skall antydas men ändå vara ljusare än alla omgivande färger.
Steg 3
Nu skall traktorn få lite färg, Den skall målas med blå färg, men färgen skall inte vara varmblå, blanda därför i lite grön färg så att den blåa färgen blir svagt grönaktig. Ta det lugnt med kontrasterna, använd rätt så ljusa färger, de mörkaste färgerna kommer senare.
Steg 4
Som så ofta i akvarell avslutar vi med de mörkaste färgerna. Det innebär främst att måla skuggor på traktorn och den mörka jorden i förgrunden. Några detaljer i bakgrunden såsom trädgrenar, brädor på huset till höger och brädor bakom kapellet målas, men framförallt är det mörka färger för traktor och mark som avslutar målningen.
Tack för en mycket bra och informativ blogg!
Jag är nyfiken på hur du gör när du skissar upp dina detaljrika motiv?
Skissar du på fri hand? Jag tittade till exempel på din vackra målning av fontänen vid universitetet.
För landskap: ja. Men komplicerade motiv, med många olika perspektiv såsom gatumiljöer brukar jag skriva ut bilden (svartvitt) och sedan markera alla viktiga punkter med hjälp av ett grafitpapper, för stora bilder behövs flera utskrifter. Det finns de som använder en prorektor, men jag äger inte någon.
Tack för svar!