Cölinblå, Cerulean blue (PB35, PB36)
Om man söker på ”Cölinblå” på Google, vilket är det traditionella svenska namnet på färgen, får man bara upp några få resultat, de flesta från Riksantikvarieämbetet, men om man ändrar stavningen till Coelinblått blir det många fler. Jag har inte träffat någon som kallar färgen för någon av dessa namn, för de flesta svenskar, som sysslar med konst. är färgens namn ”Cerulean blue”. Jag vill bara påpeka detta eftersom jag tycker att det är tråkigt att nästan ingen kan de traditionella namnen för färger på svenska. Det heter cöilnblå, inte cerulean blue. Smaragdgrönt, inte viridian. Cinnober, inte vermilion. Siennan är obränd, inte rå och så vidare. Men, nog med gnäll…
Precis som med släktingen Koboltblå upptäcktes pigmentet i början av 1800 talet men blev inte allmän som konstnärsfärg förrän George Rowney marknadsförde färgen år 1860 under namnet ”coeruleum” , den ursprungliga färgen cölinblå är pigment PB35, (kobolttennoxid). Ett närbesläktat pigment som ofta får heta cerulean blue är PB36 (koboltkromoxid) som är lite grönare och ibland får namnet kobolt turkos.
Båda dessa pigment är halvopaka till opaka och bleka. De är, som alla koboltfärger, giftiga och granulerande men inte fläckande. Färgen blir lite mindre mättad i torkat tillstånd men förlorar inte i valör. Namnet cölin eller cerulean kommer från latinets ”caelum” som betyder himmel, vilket kanske kan förklara ett möjligt användningsområde.
Själv använder jag inte Cölinblå, jag har fortfarande kvar ett par gamla manganblå som jag tycker är en fantastik ljus turkos färg som tyvärr inte längre tillverkas eftersom tillverkningen är miljöskadlig. Men så länge jag har lite manganblå behöver jag inte cölin, men när min manganblå är slut kanske jag övergår till cölin, i så fall skall det vara den turkosa varianten, inte den varmare blå.
Cölinblå går inte att använda som huvudsakliga blå färg i en målning, den är för ljus för detta. Den måste kompletteras med en annan blå, kobolt eller ultramarin till exempel. Cölinblå fungerar bäst i tunna färglager, den har utmärkta blandningsegenskaper med röda färger om den inte är för grön och med gula för grönaktiga blandningar. Däremot går det knappt att använda den för svart eller mörkare grå blandningar.
Om man förstår begränsningarna som cölinblå har är det en mycket användbar färg, själv föredrar jag den utgångna manganblå. Men cölin är en bra ersättare för samma användningsområde.
Köp aldrig de alltför vanliga förfalskningarna bara, cölinblå är en av de färger som ibland förfalskas eftersom pigmentet är mycket dyrt och giftigt. Färgen är en riktig klassiker som alla tillverkare tillhandahåller, flera tillverkare har två varianter av färgen.
Egenskaper
Färg index namn: PB35 | PB36
Ljustålighet: Utmärkt
Transparens: opak, halvopak
Fläckande: Inte alls
Granulerar: Ja
WINSOR & NEWTON – Cerulean Blue – PB35
WINSOR & NEWTON – Cerulean Blue (red shade) – PB35
DANIEL SMITH – Cerulean Blue – PB35
DANIEL SMITH – Cerulean Blue, Chromium – PB36
OLD HOLLAND – Cerulean Blue light – PB35
OLD HOLLAND – Cerulean Blue deep – PB36
HOLBEIN – Cerulean Blue – PB35
ROYAL TALENS : REMBRANDT – Cerulean Blue – PB36
ROYAL TALENS : REMBRANDT – Cerulean Blue deep – PB36
BLOCKX – Cerulean Blue – PB36
LUKAS : 1862 – Cerulean Blue – PB36
M. GRAHAM – Cerulean Blue – PB36
M. GRAHAM – Cerulean Blue deep – PB36
MAIMERIBLU – Cerulean Blue – PB36
MAIMERIBLU – Cerulean sky blue – PB35
SCHMINCKE – Cerulean Blue – PB36
ST PETERSBURG : WHITE NIGHTS – Cerulean Blue – PB35
Grumbacher – Cerulean Blue – PB35
Da Vinci – Cerulean Blue Genuine – PB36
KOBOLTBLÅ
SENNELIER – Cerulean Blue – PB28
SENNELIER – Cerulean Blue red shade – PB28
FUSK
SCHMINCKE – Cerulean Blue hue – PW4/PB15:3
SHINHAN – Cerulean Blue hue – PB15:3
WINSOR & NEWTON : COTMAN – Cerulean Blue – PB15
ROYAL TALENS : REMBRANDT – Cerulean Blue phthalo – PB15 PW6
MIJELLO : MISSION GOLD – Cerulean Blue – PB15:3
SCHMINCKE – Helio Cerulean – PB16
DA VINCI – Cerulean Blue Hue – PB15
ROYAL TALENS : Van Gogh – Cerulean Blue – PB15, PW6