Nybörjarens misstag 2
Jag fortsätter att beskriva vanliga misstag som många nybörjare gör, förra gången beskrev jag misstag som är vanliga med materialet som penslar, papper och färger. Den här gången är det problem som rör själva måleriarbetet.
För lite vatten
Nybörjaren målar för torrt. Vid ”vanligt” akvarellmåleri finns ingen övre gräns för mängden färg och vatten i penseln och på pappret. Men nybörjaren är försiktig, målar med bara lite färg i penseln, målar ofta tills all färg är slut i penseln innan det är dags för ett nytt penseldopp i färgen. Det är totalt felaktigt, om man inte eftersträvar torra effekter, skall du använda mycket vatten och färg när du målar akvarell.
För lite tålamod
Jag vet inte hur många gånger en deltagare på mina kurser har förstört en fin lavering genom att påbörja ett nytt färglager innan det första är helt torrt. Resultatet blir smutsiga färger på pappret, grumligt och fult. Detta är tyvärr ett vanligt misstag, om du har så lite tålamod att du inte kan vänta på att färgen blir torr, använd någon apparat för att skynda på torktiden. Till och med en hårtork är bättre än att förstöra en annars fin akvarell.
Ofrivilliga blomningar
Det här misstaget är relaterat till det förra, när ett färglager är nästan torrt men inte helt så uppstår en blomning om du skulle tillsätta mera färg eller vatten på eller invid denna färgyta. Blomning kan ha sin plats i akvarell, men kanske inte när de är oönskade i en slät färgyta. Om du bara låter färgen torka helt innan du målar vidare slipper du detta.
Var är sköljvattnet
Var man placerar sin kopp med sköljvatten är inte oväsentligt. Av någon anledning, obekant för mig, är det vanligt att nybörjaren har färgerna och vattnet på olika sidor om akvarellpappret. Den vanligast rörelsen man gör som akvarellmålare är mellan vattenbehållaren och färgerna, att ha dem på olika sidor om pappret är att be om problem. Då kommer man att spilla och droppa vatten på akvarellen. Varför många gör så förstår jag inte, naturligtvis skall vatten och färger vara på samma sida om pappret, om man är högerhänt är det enklast med dem på höger sida om pappret, om man är vänsterhänt gäller det omvända. Absolut inte på olika sidor.
Inga mörka färger
Har du sett en typisk amatörakvarell vet du att det som utmärker dem är bleka och urvattnade färger. Nästan alla nybörjare använder små halvkoppar som är svåra att ta färg från, det kan varar en av förklaringarna varför målningen blir blek. En annan kan vara att alla akvarellfärger förlorar valör när de torkar, det som ser mörkt ut som nymålat blir betydligt ljusare när det har torkat. Vad som än är anledningen, så är ljusa och kontrastlösa målningar ett vanlig problem hos nybörjaren. Med mera erfarenhet kommer också lite mörkare och fylligare färger.
Försöker efterlikna verkligheten
Viljan att använda samma färger som man ser i motivet är stark. Men det är inte säkert att det gröna trädets färg är rätt för målningens färger i övrigt. Jag brukar bestämma vilka färger som eleverna får använda i en viss målning, t.ex. ultramarin. Bränd och obränd sienna, om det finns något grönt i motivet (som inte går att blanda med dessa färger) så händer det att nybörjaren ändå använder en grön färg. Den gröna färgen kommer att sticka ut och se onaturlig ut i målningens övriga kolorit. Mitt råd är att bry dig om hur färgerna fungerar i målningen, lägg mindre vikt vid om de överensstämmer med verkligheten.
Överdrivna färger
Det är inte ovanligt att en nybörjare använder ftalogrönt för att måla landskap. Varför inte, färgen är ju grön, och alla gröna är samma, eller? Ett gulbrunt tegelhus blir knallgult, ett olivträd blir smaragdgrönt och så vidare, att blanda till en för målningen vacker färg, är en förmåga nybörjaren oftast saknar, den kommer med tiden.
Försöker reparera misstag
Nybörjaren har ännu inte accepterat att misstag inte går att fixa. Akvarell är en oförlåtande måleriteknik. Att ändra på saker i efterhand eller att reparera misstag går inte, om misstaget sker i början av målningen: börja om på ett nytt papper, om det sker i slutet av målningsarbetet: tråkigt, men kassera målningen. Detta är att hårdra det något, det går säker att fixa mindre misstag genom tvättning, övermålning eller på annat sätt. Men generellt kan man säga att misstag är skapade för att stanna kvar. Trots nybörjaren ständiga försöka att reparerar dem.
Överarbetad målning
Det är rätt så vanligt att en akvarell som vid ett tidigare skede var fin, förvandlas till en tråkig sörja när det är färdig. Ständig övermålningar, fixande av detaljer och försök till korrigeringar förstör många målningar. Den en gång fräscha och spontana akvarellen blir efterhand mer som mer överarbetar med smutsiga färger och överdrivna detaljer som resultat. Viljan att förbättra är slående hos många nybörjare, att lämna något bra orört, är svårt. Oftast är ett lager färg är tillräckligt, två kan fungera och tre färglager endast undantagsvis. Men aldrig fem, sex eller ännu fler lager med för ovanpå varandra, resultatet blir kompakt med tråkiga och grumliga färger.