Två vattenbehållare?
Jag läste nyligen en artikel där författaren hyllade sin nyliga upptäckt att använda två vattenbehållare. En för att skölja penseln i och den andra för att ha tillgång till rent vatten. Detta, påstod författaren, skall göra en gigantisk skillnad för färgerna i målningarna: mycket renare och klarare färger. Jag som alltid bara har använt en vattenbehållare, som då används både för att skölja penslarna och att ta “rent” vatten ifrån, höjde ett ögonbryn efter detta avslöjande.
Som jag ser det blandas ju alla färger i alla fall. Jag målar nästan aldrig med ren och oblandad färg. De allra flesta färger som skall användas i en målning är ju mer eller mindre oklara ändå. Och i mitt fall är det ju samma tre eller fyra färger som ändå skall blandas på pappret. Så varför detta, i mitt tycket, överdrivna intresse för rena färger?
Ibland frågar en elev mig efter en halv målning: “skall jag byta vatten” då svarar jag, “om du vill, med det gör ingen skillnad”.
Jag är medveten om att det är “standard” att ha två vattenbehållare. Winsor & Newton hade till och med för flera år sedan ett vattenkärl med en vägg som delade koppen i två halvor, en att skölja i och en att ta rent vatten ifrån. Denna lilla, helt onödiga tingest, sålde de för överdrivet mycket pengar. Men om man vill vara fin och använda en vattenbehållare med W&N logga på, då är det antagligen värt pengarna.
Jag gjorde en mycket ovetenskaplig test av rent kontra smutsigt vatten för att utröna om det verkligen gör en sådan stor skillnad som några hävdar.
För detta lilla experiment sparade jag sköljvatten från en tidigare målning som jag gjort och jämförde två olika färger blandade med vatten från de olika behållarna.
Jag använde en kallgul och en röd eftersom det är de färgerna som påverkas mest av smutsigt vatten, i alla fall grönt sköljvatten som i det här fallet. Jag använde även rätt så ljusa färger (mycket vatten) för att göra skillnaden tydligare.
Visst, man kan kanske se en obetydlig skillnad på färgerna, särskilt i den ljusgula, blandade med rent resp. smutsigt vatten. Frågan är om den är så stor så att det är revolutionerande att använda två vattenbehållare. Skillnaden är obetydlig och jag använder ändå nästan aldrig färger utan att blanda dem med någon annan. Alla färger man försöker återge i en målning är ju mer eller mindre oklara i alla fall. Så jag tänker fortsätta med mitt smutsiga sköljvatten.
Det beror kanske även på hur mycket färgen färgar av sig. Jag hade en vattenkoppor som jag använt till kraftigt pigmenterat rött och gult. Det blev påtagligt rött på papperet av det vattnet.
Många faktorer påverkar vattnet, mängden färg, vilken färg hur stor vattenbehållaren är, hur mycket man sköljer penseln….
Jag har elever som byter vatten ofta, enligt mig helt i onödan. De flesta färger skall ändå blandas och smutsigt vatten påverkar inte så mycket som många tror.
MEN: Om du målar en citron kanske.
Jag har aldrig brytt mig om vattnet.