Magnani Acquarello

magnani 1404

Magnani pappersbruk är ett av Europas äldsta, det grundades 1404. Det ligger i Italien, mellan Pisa och Florens, i en liten by med namnet Pescia. Det är ett pappersbruk med anor, många historiska dokument är skrivna på papper från Magnani.

Paper Museum in Pescia, Public domain, via Wikimedia Commons

Deras akvarellpapper heter Magnani Acquarello och finns i tre olika ytor som har olika namn. Det finns ett varmpressat papper som heter Portofino, ett kallpressat med namnet Italia och det med grov gräng har fått namnet Toscana. Papperna tillverkas uteslutande i tjockleken 300 g/m² förutom vad gäller lösa ark som endast finns i 550 g/m².

Det finns både block med alla sidor limmade och block med endast en sida limmad. Magnani Acquarello finns även i runda block vilket är mycket ovanligt och skall enligt distributören av pappret ”omdefiniera de normala gränserna för akvarellmåleri”.

Pappret är rullviratillverkat (mouldmade) av 100% bomull och är limmat både i pappersmassan och på ytan. Pappret är oftast mindre dyrt än konkurrenternas vad gäller den här typen av papper, det vill säga: Rullvira, bomull och limmat på ytan.

Många känner nog igen blocket Toscana, olika block pryds med olika målningar,

Magnani Acquarello är naturligt vitt, inte helvitt som många papper (numera) ofta är, utan vitt med en svag beigeaktig ton. Det grova pappret har ett längsgående mönster. Jag gissar att ytan åstadkommes med hjälp av någon sorts relief-prägling.

Pappret kan upplevas som mjukt med sin sparsamma ytlimmning, men har en lite blank yta som det verkar rätt så hårt pressad. Detta medför att pappret inte så lätt suger upp vatten som målas på det. Färgen stannar på ytan och absorberas inte så lätt av pappret vilket gör vått i vått måleri besvärligt.

För att illustrera hur Magnani Acquarello absorberar vatten gjorde jag detta lilla experiment. Jag placerade samma mängd färg på Magnani respektive Arches, jag använde pipett för att säkerställa att färgmängden blev lika, sedan målade jag ut färgen över lika stora ytor. Därefter fotograferade jag torkningsprocessen. När Archespappret har blivit torrt var Magnani fortfarande vått på ytan, pappret hade inte absorberat färgen, utan den befann sig fortfarande på ytan av pappret.

Översta raden: Magnani
Undre raden: Arches

Nu kan man förledas att tro att detta skulle medföra goda egenskaper för vått i vått måleri. Att ett papper som är blött längre tid skulle medföra bättre egenskaper vad gäller vått i vått. Men det omvända är fallet, eftersom pappret inte suger till sig vattnet, det ligger bara och skvalpar på ytan för att plötsligt, efter några minuter, bara försvinna.

Det fina mellanläget på ett fuktigt papper som inte längre glänser av vatten, men ändå är så blött i kärnan av pappret att det går att uppnå fina vått i vått effekter, är inte möjligt att hitta med detta papper. Det är antingen jätteblött eller för torrt.

Detta illustreras bra med nedanstående exempel: En lika stor pappersyta blötas med samma mängd vatten (pipett). Sedan målas med fylld pensel ett penseldrag på vänster sida av den blöta ytan. Därefter låter jag pappret vila i tre minuter och gör samma sak på höger sida av pappret. Arches har sugit upp så mycket vätska att färgen efter tre minuter flyter ut betydligt mera kontrollerat än på Magnani som fortfarande är så blött att färgen sprider sig okontrollerat.

Magnani
Arches

Det, som det verkar, rätt så hårt pressade pappret medför att det inte håller kvar färgen så väl. Det är enkelt att tvätta bort, även torkad, färg. Om du är en vän av sådana korrigeringar, att tvätta och gnugga, så skulle du nog trivas bra med Magnani. Det är mycket lätt att ta bort färg i efterhand.

Mörkare färger har en tendens att bli blanka. Detta beror antagligen på limmet, men jag är inte säker. Vad det än beror på så blir mörka färger blanka, detta syns mindre bakom glas. Men det är slående hur mycket det blänker om en målning som är målad på Magnani papper.

Från en annan vinkel ser man hur den mörka färgen blänker.

Sammanfattning

Magnani Acquarello är ett högkvalitetspapper som inte är lika dyrt som konkurrenternas. Utbudet av olika tjocklek och färg är begränsad, 550 g för ark, och 300 g för allt annat, endast naturvitt är tillgänglig. Tre olika ytor finns att tillgå, som ovanligt nog har fått olika namn.

Jag finner pappret mycket svårt att måla vått i vått på. Men å andra sidan är det lätt att tvätta av torkad färg. Ett hyfsat bomullspapper som inte riktigt kommer upp i toppnivån, men som är prisvärt

Lätt att tvätta av torkad färg. Pappersytan har ett något onaturligt “präglat” mönster.

Namn: Magnani Acquarello
Tillverkare: Magnani 1404
Tillverkningsmetod: Rullviratillverkat (mouldmade)
Material: 100% Bomul
Limmning: Internt och på ytan
Yta: Kallpressat (Italia), varmpressat (Portofino) och grovt (Toscana)
Tjoklek: 300 gr/m² (ark 550 gr/m²)
Färg: Naturligt vitt

You may also like...

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ingegerd
ingegerd
1 year ago

Jag tycker om det kallpressade papperet som kallas Italia. Det använder jag till lite mindre format och till skissblocken jag har i handväskan.
Toscana, deras grova gräng, gillar jag inte för det har en ledd så om man vänder det 90 grader så ser resultatet annorlunda ut. Så var det i alla fall med de provbitar jag fick en gång i tiden.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x