Stonehenge Aqua
År 1972 lanserades, det i USA tillverkade, allroundpappret Stonehenge av Legion Paper. Det var, och är, mycket omtyckt för tryck, teckning kalligrafi med mera. Pappret finns i många olika färger och storlekar.
Några år senare kom det nya Stonehenge Aqua, ett nytt akvarellpapper som lanseras som överkomligt i pris. Ett citat från tillverkaren: ”Stonehenge Aqua is everything an expensive paper is without the expense.” Detta gäller dock i USA, i andra länder verkar pappret ha samma eller lite högre pris än andra välkända papper. Jag köpte mitt från Jackson’s Art i England, och priset är ungefär samma som för till exempel Saunders Waterford.
I Sverige finns några få återförsäljare och det är endast tillgängligt i block. Priset i Sverige är oftast något högre än för Arches. Hos WS och Company kostar ett block med Stonehenge Aqua 259 kr/m² medan Arches kan köpas i samma storlek för 254 kr/m².
Pappret är endast tillgängligt som kallpressat och varmpressat, inget grov yta alltså. Pappret är högvitt men det finns även som svart! Block och så kallade pads är tillgängliga i flera olika storlekar, de flesta i tjockleken 300 gr men även 600 gr finns. Ark finns även de i 300 och 600 gr/m² och även 550 gr, arken har två råkanter och två skurna sidor. Slutligen finns även pappret i rulle om 113 cm x 9 meter (44.5″ x 10yd).
Pappret är limmat både i pappersmassan och på ytan med ett syntetiskt lim. Stonehenge Aqua kan användas av veganer, det innehåller inte gelatin. Det är tillverkat av 100% bomull.
Stonehenge Aqua är ett mycket mjukt papper, det första intrycket när man plockar upp ett ark är att det känns mjukt och tunt, jag köpte 300 gr. papper men det känns tunnare, ytan är mjuk och behaglig, långt ifrån Arches eller Canson Heritage som i jämförelse känns som sandpapper.
Mjukheten har ett pris dock. Mina vana trogen maskerade jag runt den första akvarellen på detta papper med maskeringstejp. Jag tycker om den vita kanten runt en akvarell, det är en snyggare presentation än att måla ända ut till kanten. Jag maskerade också några mindre detaljer med maskeringsvätska. Dessa två åtgärder visade sig vara rena katastrofen för Stonehenge Aqua.
Borttagning av maskeringsvätskan slet sönder pappret fullständigt, ett par maskerade trädstammar var för mycket för Stonehenge Aqua.
Jag lyckades ”rädda” målningen efter fadäsen med maskeringsvätskan något så när, men maskeringstejpen var dödsstöten för målningen. När jag tog bort den efter målningen var klar rev den bort stora delar av pappret. En del av målningens kanter följde också med.
Upprörd över detta kollade jag på nätet och fann att jag inte var den första som hade detta problem. På tillverkarens forum läste jag att de rekommenderade att värma tejpen med hårtork så att tejpen lossnar lättare från underlaget. Det kanske funkar, jag har inte provat.
Därför rekommenderar jag inte att maskera på pappret på något sätt. Inget klistrigt som sedan skall tas bort fungerar på detta papper. Men att måla på det är en trevlig upplevelse. Vått i vått fungerar mycket bra. Pappret ger mycket fina övergångar medan det är blött, men man skall vara snabb, det torkar snabbt.
Det är så sparsamt limmat att vätskan sugs upp av pappret väldigt snabbt, och torkar lika snabbt. Men, medan det är vått, ger det fantastiskt fina och uttrycksfulla övergångar vått i vått. Men detta gäller endast vid mera kontrollerat vått i vått måleri, med en mindre mängd vätska på pappret. Om man skulle måla med mycket färg och vatten blir pappret mera oregerligt.
Jag tycker att det är svårt att få tryck i färgerna på Stonehenge Aqua. Alla färgskikt känns lite mjuka, även när jag försöker att verkligen ta i med färgen så blir det torkade resultatet lite mjukt och kontrastlöst.
Det är mycket enkelt att tvätta bort torkad färg, något som gläder en del konstnärer. Men det gör att traditionellt lager på lager måleri blir besvärligt. Det är lätt att få smutsiga och grumliga färger när man målar över tidigare torr färg, eftersom den underliggande färgen lätt löses upp och blandar sig med övermålningen.
Sammanfattning
Stonehenge Aqua är ett papper för den försiktige akvarellmålaren. Inte så konstigt att illustratörer verkar gilla det. Men för det mera våghalsiga konstnären fungerar det sämre. Mycket vatten har det svårt att klara, men försiktigt enskiktsmåleri är det mycket bra på.
Det är mycket enkelt att tvätta bort torr färg. Pappret suger åt sig vatten snabbt och torkar även snabbt. Det har en extremt känslig yta, man bör undvika alla typer av maskering.
Jag har läst flera recensioner där botaniska illustratörer lovprisar pappret. Det verkar att passa mycket bra för den typen av måleri, men för djärva och äventyrliga konstnärer finns det antagligen bättre papper.