Fransk Ultramarin

French Ultramarine

Fransk ultramarin är ett syntetiskt pigment, ursprunglig ultramarin är utvunnen ur halvädelsten lazurite. Lapis lazuli är ett annat namn för färgen. Bra kvalitet av Lapis lazuli kunde en gång i tiden vara dyrare än guld (per gram). Färgen har använts åtminstone sedan 1000 talet i Kina, senare i europa. Användningen var sparsam (den är ju jättedyr), ersättningsfärgen var azurite som var vanligare och billigare.

Självklart var behovet av ett billigt alternativ till denna mineralfärg uppenbart. Government’s Société d’Encouragement pour l’Industrie Nationale (En fransk organisation vars syfte är att främja fransk industri) utlyst en tävling bland europas kemister att utveckla ett blått färgämne som kan mäta sig med Lapis lazuli. År 1828 lyckade den franske kemisten Jean-Baptiste Guime med detta. Resultatet används än idag har har fått namnet “Fransk ultramarin”

Fransk Ultramring Komplementfärg är orangegul, här "Permanent Orange" från Daniel Smith.
Komplementfärg är orangegul, här “Permanent Orange” från Daniel Smith. De blåa fläckarna i blandningen till höger är franska ultramarin som granulerar.

Fransk Ultramarin är ett djupt varmtblått (rödaktigt) pigment, som är ljuståligt, med en kraftfull och ren ton.Det har utmärkta blandningsegenskaper åt det röda hållet men rätt dåliga åt det gröna på grund av sin röda färgton. En fin grå kan blandas med nästan alla bruna färger 

Fransk Ultramring blandad med bränd sienna från Winsor & Newton
Fransk Ultramrin blandad med bränd sienna från Winsor & Newton
Fransk Ultramring blandad med "Burgundy Red Ochre" från Daniel Smith
Här blandad med “Burgundy Red Ochre” från Daniel Smith

Om jag bara fick ha en blå färg skulle jag, utan tvekan, välja Fransk ultramarin. Den är faktiskt en av de viktigaste färgerna för mig, 

Fransk ultramarin är inte fläckande, det granulerar dock rätt så mycket. Det passar bra till färglager med karaktär, men inte så bra till jämna laveringar. Den är tveksam att använda till målningar med mycket grönt, den blandar sig inte så bra med gult, om du vill ha dova murriga gröna är den utmärkt. Jag använder den alltid till motiv som är “fula” som förfallna byggnader, ruffiga miljöer eller dämpade höstlandskap. Jag tycker att den passar sämre i målningar med glada färger och färgblandningar.

Pigmentet är halvdyrt, brukar ligga i övre hälften av tillverkarnas prisskala. Därför kan det vara ide att kolla upp att du verkligen använder fransk ultramatrin, det händer att den förfalskas, En seriös tillverkare anger alltid färgindexnamnet vilket ärPB29 för detta pigement. Om du använder artistkvalitet från en större tillverkade är det naturligtvis rätt pigment.

Egenskaper

Färgton och transparens Fransk Ultramarins
Färgton och transparens
Fransk Ultramarins Färgen är inte fläckande
Färgen är inte fläckande

Nästa ingen blomning eftersom Fransk Ultramarinär tungt
Nästa ingen blomning eftersom pigmentet är tungt

I vått i vått flyter inte ultramarin ut, den stannar på plats.
I vått i vått flyter inte ultramarin ut, den stannar på plats.

Fransk Ultramarins placering i färgcirkeln
Fransk Ultramarins placering i färgcirkeln
  • Ett färgstark pigment
  • Den är halvtransparent
  • Som de flesta granulerande pigment är färgen inte fläckande
  • Granulerar rätt mycket
  • Mycket bra i blandningar till violett och grått, sämre åt det gröna hållet.
  • Halvdyr färg.

Information

Färg index namn: PB29
Ljustålighet: Utmärkt
Transparens: Halvtransparent
Fläckande: Nej
Granulerar: Ja, rätt kraftigt

You may also like...

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x