Måla negativt

måla negativt

Att måla negativt är en måleriteknik, ofta använd just i akvarell. Det innebär i korthet att skapa formen för ett objekt genom att måla det som är bakom först, och på så sätt ge ett objekt en form innan det målas. I akvarell målar man ofta bakifrån och framåt, det betyder att man målar först det som är längst bak i ett motiv, därefter målas det som är näst längs bak, och så vidare, tills man slutligen målar den del av målningen som är närmast betraktaren.

När man målar på det här sättet så tvingas man ofta att måla runt om ett föremål, det kan vara ett hus, eller en frukt, vad som helst som är framför bakgrunden, det är mycket viktigt att detta föremål får en trovärdig form redan från start. Det krävs alltså lite planering och tecknande innan man kan måla negativt.

Teckna noggrant

Teckningen är det skelett som hela målningen byggs upp på, utan ett stadigt skelett rasar resten av målningen samman. Detta är särskilt uppenbart när man målar negativt, utan en vettig teckning är det nästan omöjligt att skapa formen på t.ex. ett äpple genom att måla runt om det. Jag brukar säga till mina elever att alla linjer som är viktiga i en målning skall tecknas, mindre viktiga linjer tecknar man inte, man struntar bara i dem.

Följ linjerna

Om du har tecknat ett perfekt äpple och skall måla bakgrunden så upptäcker du, om du är högerhänt, att det är mycket enklare att måla ytan som är till höger om äpplet, det är svårt att måla till vänster om äpplet eftersom du inte kan använda penselspetsen för konturen runt äpplet, lösningen är enkel: vänd pappret upp och ner, då kan du följa linjerna lika enkelt på båda sidorna.

Följ formen genom att efterhand vända pappret så att du alltid målar med penselspetsen mot konturen av föremålet.

Spara ut mörka detaljer

Små mörka detaljer, som senare skall bli svarta, verkar vara onödiga att måla runt om, man kan ju bara måla dem i efterhand med mörk färg ovanpå bakgrunden. Men jag tycker att det ser dött och tråkigt ut när man målar på det viset. Jag målar alltid runt om alla små mörka saker för att senare fylla i med mörk färg, men inte ända ut till kanten, den vita dager, om än bara liten, som uppstår mellan bakgrunden och den mörka detaljen gör mycket för att lyfta detaljen. Som ett exempel på vad jag menar har jag valt ett stilleben.

I den här bilden har jag tagit mig mödan att måla runt om äpplenas stjälkar. Men det gör mycket för att lyfta fram detaljen när målningen är klar.

Svarta stjälkar med utsparad dager.
Här har jag tagit bort den vita kanten, jag tycker att resultatet är betydligt sämre än det till vänster.

Planera för gräs och liknande

I akvarell går det inte att ändra linjer i efterhand, om du målar en rak linje framför ett hus där det växer gräs så kan du inte senare trolla bort den genom att måla grässtrån ovanpå. Det är viktigt att hela tiden planera för det som finns framför ett föremål. Det kan vara gräs, grenar eller ett veck i en duk, tänk alltid på det som finns framför ett föremål.

Alla detaljer i förgrunden är utsparade när bakgrunden målas: Hästen, stolparna, gräslinjen och t.o.m trådarna på staketet.
Tänk så tråkigt det skulle se ut utan utsparningar för grässtrån i dörröppningen.

You may also like...

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x