Viceversa | handgjort papper

viceversa

Det var år 2019 som tre kvinnor (Roberta Gagliardini, Melania Tozzi och Roberta Brencio) bestämde sig för att sätta samman det sociala kooperativet Viceversa i den lilla staden Fabriano, en stad med papperstradition sedan nästan tusen år. I staden finns så mycket hantverk och konst att den 2013 hamnade på UNECOs lista över Kreativa städer. Till sin hjälp tog de Luigi Mecella, en man med mångårig kunskap av traditionell pappersframställning.

Produktionen omfattar inte bara akvarellpapper utan även skissblock och anteckningsböcker samt andra handgjorda papper.

På Viceversas hemsida finns en shop där man kan köpa akvarellpapper och andra produkter. Deras akvarellpapper finns i två tjocklekar: 300 och 600 gr/m². Det finns akvarellpapper med slät yta, som av tillverkaren kallas ”satin”, med mellan-grov gräng, kallas ”grana fine” samt med grov gräng som kallas ”grana grossa”. Pappret ”satin” är obetydligt dyrare än de andra två.

Samtliga akvarellpapper finns i format som motsvarar ett odelat ark papper (56ˣ76 cm), delat på hälften, i fjärdedelar, i åttondelar samt i sextondelar. De skriver på hemsidan att pappret inte har några skurna kanter, vilket kanske låter som om det har råkanter runt om, men så är inte fallet. Alla storlekar är rivna till sin storlek från ett helt ark papper (56ˣ76 cm), vilket är det enda pappersformatet med råkanter på alla sidor. Alla andra storlekar har minst en sida riven.

Viceversas papper är traditionellt framställt, en process som kräver massor av manuellt arbete och stor hantverksskicklighet. Så här beskrivs momenten på Viceversas hemsida:

  1. Beredning av pappersmassan med högkvalitativa råvaror som bomull (mest), linne, hampa, barrcellulosa, naturliga färgämnen och animaliska lim, som blötläggs i kar.
  2. Finfördelning av pappersmassan med en Holländare-maskin.
  3. Själva papperstillverkningsprocessen: masterpapperstillverkaren doppar formen i massan och hämtar en mängd, som kan variera beroende på önskad tjocklek på arket, och fördelar den jämnt inuti formen med hjälp av en siktrörelse. Överskottsvattnet töms av och formen med materialet placeras på filt för att låta arket släppa från formen. Arket staplas sedan ovanpå varandra, eftersom fler ark skapas med samma metod.
  4. Pressning av arkstapeln med en hydraulisk press som möjliggör fullständig borttagning av vatten.
  5. Torkning av de färdiga arken utomhus på torkställningar av trä.

Jag köpte pappret med ”grana grossa” och ”grana fine” i olika format. Jag struntade i pappret som de kallar ”satin” eftersom jag inte gillar släta akvarellpapper. Båda typerna av yta är grövre än vad som är brukligt för vad som brukar kallas för grov- respektive fin gräng. Nedan är en jämförelse med Arches, Viceversas papper med fin gräng är ungefär samma som Arches grov gräng.

En jämförelse mellan Viceversa, grov till vänster och fin till höger. Arches grov gräng underst.

Den grova grängen och den rikliga limningen gör att Viceversas papper lämpar sig för användandet av granulerande färger, pappret framhäver verkligen sådana egenskaper hos färger. Samma sak gäller för schumring eller torrpensel som är enkel att utföra på Viceversas papper.

En bild med mycket schumring, alla ljusa detaljer på tegelstenarna är schumrade, en teknik som pappret hjälper till att framhäva.
En målning där fransk ultramarins granulerade egenskap verkligen kommer till sin rätt, mycket på grund av papprets kvaliteter.

Om du skulle måla på Viceversa papper utan att först blöta det (och sedan låta det torka), kommer färgen få svårt att fastna på ytan. Detta eftersom den rikliga limningen bör behandlas med vatten innan pappret blir optimalt för normalt måleri. Den första målningen jag gjorde på detta papper, använde jag ett obehandlat papper. Det fungerade bra eftersom jag schumrade mycket på målningen, men vid mera vanligt måleri skulle jag rekommendera att först blöta pappret, och sedan låta det torka, innan man målar på det.

Vänster del av pappret är obehandlat, höger är penslat med vatten och sedan fått torka. Därefter målade jag ett lager ftaloblått över hela pappret. Detta visar hur mycket en behandling med vatten gör för detta papper.
Fransk ultramarin ger fin granulation på Viceversa, färgen är mycket lätt att tvätta ur.

Nästa målning provada jag att, som jag brukar göra, pensla pappret med vatten i alla möjliga riktningar, men det blev för mycket vatten. Med en sådan metod blir pappret alltför sugande och mjukt, i alla fall för mitt sätt att måla. Det blev lite som ett läskpapper. Sedan dess har jag kommit på att det bästa sättet att förbereda pappret är att bara skölja det med vatten, eller att lägga det i ett vattenbad någon minut. På det sättet gör man limningen mjuk, så att pappret tar färgen bra, medan man bibehåller mycket av ytans limning så pappret fungerar optimalt.

Så här fungerar det med alla riktigt bra akvarellpapper, de har alla olika egenskaper och fungerar ofta inte riktigt bra utan förberedande behandling. Ibland måste man prova några olika metoder innan man hittar rätt för just det papper man använder.

Vått i vått fungerar bra men inte övertygande, om du är en vän av precisa, exakta och välplanerade övergångar vått i vått skall du nog välja ett annat papper. Pappret blir ”mjukt” när det blötas och torkar rätt så snabbt. Vått i vått övergångar blir mera oregelbundna och spontana, det har ju också sin charm, men du kommer inte alltid att få det resultat du förväntar dig.

Det är mycket lätt att lyfta bort torkad färg från Viceversa akvarellpapper, även om kanterna blir lite luddiga. Tag bara en lätt fuktig pensel, och måla några penseldrag med vatten på en torkad färgyta, sedan är det bara att lyfta bort färgen med ett enkelt tryck med en bit hushållspapper.

Det enda sättet att köpa Viceversas akvarellpapper, som jag känner till, är direkt från tillverkarens hemsida. Eller direkt från pappersbruket och man råkar var i Fabriano.

Priset för ett helt ark 300 gr/m² (grov gräng) är €8,50 vilket är ungefär samma som vad ett ark Arches kostar. 600 gr/m² kostar €11,50 som faktiskt är betydligt billigare än motsvarande Arches. De mindre storlekarna av Viceversas papper är bara delade varianter av det stora papret och kostar också ungefär därefter, ett halvt ark (56ˣ38) 300 gr/m² kostar €4,30, alltså ungefär halva priset för ett halvt papper.

Det priset för ett traditionellt handgjort akvarellpapper är otroligt överkomligt. Så om du är intresserad av att testa ett handgjort akvarellpapper men priset har tidigare avskräckt dig. Varför inte prova Viceversa som kostar ungefär lika mycket som massproducerade papper, eller till och med mindre om du köper 600 gr/m².

Fraktkostnaden är inte så hög, jag köpte 15 ark i blandade storlekar dock som störst ¼ ark. Priset för frakt blev för detta €13,17 från Italien till Sverige.


Sammnfattning

Namn: Viceversa
Tillverkare: Viceversa social cooperative
Tillverkningsmetod: Handgjort
Material: 100% Bomul
Limning: Internt och på ytan med gelatin
Yta: Slät yta (satin), Fin yta (grana fine) och grov yta (grana grossa)
Tjocklek: 300 gr/m² och 600g/m²
Färg: Vitt

Viceversas akvarellpapper är ett traditionellt tillverkat, handgjort papper som inte kostar en förmögenhet. Priset är ungefär samma som för ett bra massproducerat papper, i tjockare kvaliteter är det till och med billigare. Det har goda egenskaper för schumring och framhäver granulerande färger. Vått i vått fungerar mera tveksamt, det gäller även för lager på lager måleri.

Men ett handgjort akvarellpapper till det priset är fantastiskt, även om det inte fungerar riktigt bra till alla tekniker. Jag skulle dock önska att det fanns i andra storlekar. med råkanter runt om, än “Imperial”.

Tillverkarens hemsida: https://www.viceversapaper.it/en/
Köp Viceversas akvarellpapper: https://www.viceversapaper.it/en/product-category/sheets/

You may also like...

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x