Spara kanten
När du lägger färg på ett föremål, är det inte alltid lämpligt att fylla ut hela formen med färg. Ibland blir resultatet mera luftigt, och ger en lättare känsla, om du lämnar någon millimeter omålat papper runt om hela, eller delar av föremålet. Det är också ett sätt att framhäva det som finns framför bakgrunden, vilket oftast är själva motivet eller åtminstone en del av motivet.
Detta är särskilt uppenbart när ett mörkt föremål är placerat mot en mörk bakgrund. Samma sak kan gälla även för rätt så ljusa bakgrunder. Om man väljer att spara en tunn kant omålad runt ett objekt, eller ej, beror lite på vilken stil målningen är utförd i. Om målningen är exakt och fotorealistisk blir det inte bra att spara kanter, för så är det ju inte i verkligheten. Men om målningen är gjord i en lite friare stil fungerar det ofta bättre än att måla ut till kanten.
Här nedanför är ett exempel, med en målning av några äpplen. Den första bilden är så som jag målade den, med utsparningar på vänster sida om varje stjälk. Den andra bilden visar hur målningen skulle vara om jag inte hade gjort utsparningen. Det är kanske en smaksak, men jag föredrar den lättare stämningen i målningen med utsparning.
Det andra exemplet är en mycket svabb målning av en lök. I en målning utförd i en snabb skissartad teknik, är det naturligt att lämna en del utsparningar tycker jag. Alla vita, snabbt målade utsparningarna vid rottrådarna och lökens blast bidrar till känslan av torrt lökskal. I den andra bilden har jag tagit bort utsparningarna och bilden känns därmed tyngre och lättheten har försvunnit.
Här nedan är några detaljer från större målningar som innehåller människor. När jag målar människor i stadsmiljö sparar jag nästan allt ut en vit kant runt dem. Kvinnan på cykel har utsparningar, framför allt runt håret och armarna, där bakgrunden är rörigare och mörkare. Det är ett sätt att skilja bakgrund från motivet. Även alla människor i bakgrunden har utsparningar runt kanterna, så även fönster, dörrar och andra detaljer längre bak. Utan dessa vita kanter hade allt blivit en massiv röra av mörka färger, som inte lätt varit begriplig.
Den andra bilden visar ett par som promenerar på Kiliansgatan i Lund. Det är en rätt få fritt målad akvarell med utsparning kring paret i förgrunden, men även stolpar och glasrutor i fönstren, samt staketets ovansida.
Eftersom jag målar rätt så ofta motiv från Lund blir det många fönster i mina målningar. När ett fönster är en viktig del i en målning sparar jag alltid i ett litet mellanrum mellan glasruta och fönsterkarm samt spröjsar, i alla fall när rutorna är rätt så mörka. Det är ett sätt att lätta upp intrycket som annars kan kännas tungt. I detaljen från en större målning nedan kan du se detta, du kan även lägga märke till att vindskenan till höger har fått en smal utsparning längs kanten.
I det andra exemplet ovan, även det är en detalj från en målning, som visar hur bryggans stolpar blir tydliga med hjälp av små utsparningar. De hade varit mycket svåra att se, utan den smala omålade kanten runt dem. När något mörkt i bilden står mot en mörk bakgrund kan man använda utsparing för att göra motivet tydligare.
Sammanfattningsvis kan man säga, att det kan vara en god idé, att ibland lämna lite omålat papper runt föremål. Främst när bakgrunden är mörk eller plottrig, det hjälper föremålet i förgrunden att bli tydligt, och att inte blandas ihop med det som är bakom. En smal omålad kant hjälper även till att ge ett lättare intryck, i en målning som annars riskerar att bli tung, och kännas överbelastad. Så även om det är en osanning, för så ser det aldrig ut i verkligheten, är det ett sätt att luras som fyller en funktion: att göra ett motiv lättare och mera förståeligt.