Hälla och valla akvarellfärg

hälla akvarellfärg

För att skapa fina och jämna övergångar med akvarellfärg använder konstnärer ofta vått i vått teknik, vilket innebär att lägga färg på ett redan blött papper. Ett annat sätt sätt åstadkomma liknande effekter är att använda så rikliga mängder vatten och färg att man kan skapa olika mönster genom att luta pappret i olika riktningar och på så sätt förflytta färgen över pappret. Att luta pappret och låta färgen glida över ytan kalls ofta för att valla färgen. Tekniken fungerar mycket bra för att skapa snygga himlar, men även till andra delar av en målningen kan tekniken fungera.

Med att ”hälla akvarellfärg” menas oftast att färgen är förblandad och förvaras i en liten flaska eller behållare och att man faktiskt häller färgen på det blöta pappret. Men den metoden gillar jag inte, för mycket färg och okontrollerbart resultat blir oftast resultatet. Jag föredrar att blöta pappret och sedan med en pensel placera rikliga mängder färg där jag vill ha den, på det sättet kan man faktiskt träffa den del av målningen där man vill ha färgen och med en justerbar och kontrollerbar mängd färg.

För att lyckas med tekniken skall du använda ett papper som är monterat slätt på ett underlag. Ett kantlimmat block fungerar, ett ark monterat på ett underlag med maskeringstejp kan också gå bra. Men bäst är ett fuktspännt papper, det bubblar bara obetydligt när rikliga mängder vatten appliceras på det, medan andra alternativ kommer att tvinga en svällande papper att bukta. Tekniken fungerar inte alls på ett löst ark papper om det inte är riktigt tjockt, ett papper med en tjocklek på 640 gr/²m fungerar, men försök inte med tunnare är så, tekniken kräver ett någorlunda slätt underlag.

YouTube player
En dramatisk himmel målad med frikostig mängd färg och vatten.
Det färdiga resultatet.

Innan du börjar att blöta pappret är det en god idé att först blanda färgerna du vill använda för ytan som skall ”hällas”. Det kan var en eller flera färger. Tänk på att granulerande färger framhävs här de tvingas glida över ett mycket blött papper, jag undviker sådana färger i den här tekniken, det blir ett mycket kornigt resultat. Färgerna du väljer för målningen kommer att ljusna betydligt eftersom de tvingas ut över en mycket större yta än om de bara målas på vanligt sätt, därför bör de blandas med mindre vatten, vattnet finns ju på pappret, därför behövs mindre vatten i blandningen.

Börja med att blöta den del av pappret som skall målas på det här sättet. Var mycket noga med att skapa en bra utsparing för delar av motiven som inte skall målas. Om du till exempel skall måla en himmel med ett hus framför, skall husen sparas ut mycket noggrant, det duger inte att göra det lite på ett ungefär.

När hela ytan är blötlagd med vatten, kontrollera att det är så rikligt med vatten på pappret att du kan flytta det genom att luta pappret. Om du inte kan se att vattnet flyta över pappret är det för lite vatten, tillsätt i så fall mer.

Fyll därefter en stor pensel med färg och dutta dit färgen på det blöta pappret. Undvik vanliga penseldrag, om du duttar penseln upprepade gånger som frigörs mera färg från den, än om du målar på vanligt sätt. Du kan luta pappret så att färgen förflyttas över pappret, tillsätt mer eller annan färg om det behövs. Du skall ha så mycket vatten och färg att det är enkelt att rör sig över pappret. Det går att dutta dit mera vatten och det behövs, eller för att skapa ljusare områden.

YouTube player
Tekniken fungerar även med ljusare färger.
Den färdiga målningen.

Många är rädda att den stora vattenmängden kommer att rinna över kanten på utsparingarna, den risken finns, men bara om du lutar pappret för mycket. Anpassa hur mycket du lutar pappret beroende på mängden vätska. Efterhand som färgen torkar flyter den mindre och du kan öka lutningsgraden för större effekter.

Det här sättet att måla vått i vått är ett utmärk sätt att skapa mycket uttrycksfulla och jämna övergångar, det fungerar både med mycket mörk färg och med ljus. Som med alla tekniker får man inte ett lyckat resultat vid första försöket, som med allt annat behövs träning innan tekniken sitter. Det absolut vanligast misstaget är undervärdera hur mycket vätska som behövs för ett lyckat resultat. Mitt råd är hellre för mycket vatten än för lite.

Ett annat vanligt misstag är att använda så ljus färger att de bara försvinner bland allt vatten på pappret. Färgen behöver vara kanske fyra gånger mörkare än vid vanligt måleri, den blir ju utspädd av vattnet som redan är på pappret, och den späds ytterligare när den glider över den blöta ytan när pappret lutas.

Naturligtvis går det inte att exakt planera resultatet när man målar på det här sättet. Men det är ju charmen med akvarell, man får inte alltid får det resultat man tänkt sig. När du målar på det här sättet måste du accepter det resultat som färgerna och vattnet vill skapa, du kan försöka att luta pappret och knuffa färgen i rätt riktning, men slutligen är det inte du som bestämmer.

You may also like...

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x