Måla flödigt
Alla nybörjare målar akvarell med alldeles för lite färg i penseln.
Alla? Ja, det tror jag faktiskt. Det händer vid varje kurstillfälle. Erfarna deltagare målar flödigt medan de som är nya målar försiktigt och torrt. Jag har hållit kurser i akvarellmålning i snart trettio år, så jag har sett många nybörjare kämpa med sina färger. Det allra vanligaste misstaget som nybörjaren gör, är att inte fylla sin pensel med färg.
Låt mig visa vad jag menar med dessa två videor. En ruta skall färgläggas. Jag blandar en gråaktig färg. Jag använder färgrester från en tidigare målning för detta. Samma färgblandning används för båda försöken. Jag gör mitt bästa för att efterlikna hur nybörjaren närmar sig en sådan utmaning.
Det första vanliga misstaget som många nybörjare gör är att inledningsvis teckna ytans konturer med penseln. Särskilt om du använder bara lite färg i penseln kan detta vara förödande för resultatet. Lägg också märke till hur linjer dras med många små penseldrag istället för långa distinkta.
Efter det att formen är skapad med en linje skall ytan fyllas i, detta gör den ovana konstnären med bara lite färg i penseln. Antagligen behövs mer än ett penseldopp, eftersom konstnären inte fyller sin pensel med färg, går det inte att få samma färgmängd vid nästa försök. Kanske är det andra penseldoppet flödigare än det första, vilket resulterar i oönskade effekter.
När hela ytan är täckt, och konstnären bör vara nöjd med resultatet, uppstår en obefogad lust hos nybörjaren att fixa lite småfel. Oräkneliga tidigare fina färgytor har jag setts förstöras av elever som inte kan lämna ett litet misstag okorrigerat. Bearbeta aldrig ett redan målat färglager ytterligare. Små misstag kan skapa karaktär i en målning, korrigerade småfel blir oftast fula.
Mitt andra försök till färgläggning beskriver hur jag brukar måla, flödigt (fylld pensel) med få övermålningar. Linjer dragna med endast ett penseldrag. Häll ytan slät om det behövs. Gnugga aldrig på färgytan. Måla rätt så snabbt.
Här är en av mina ”sanningar” som alla mina elever har hört tidigare:
”En vacker och krokig linje är bättre än en perfekt men ful och tråkig”.
Nedanstående exempel kommer från en kurs i Toscana, två elever tar sig an ett liknande landskap, båda målningarna är ungefär lika stora. Den första målningen är gjord av en elev som inte har målat flödigt. Medan den andra är målad av någon som har förmågan att använda en fylld pensel, och därmed skapar finare färgytor. Det är i alla fall min åsikt. Fylld pensel och någorlunda snabba penseldrag ger bättre resultat än bara lite färg i penseln och petigt måleri.
(Klicka på bilderna för att se dem större)
Många förväxlar att måla flödigt med att använda mycket vatten. Ibland när jag talar om för en elev att hon bör måla flödigare, så tillför hon genast mera vatten i färgblandningen. Men att måla flödigt har inget med mängden vatten att göra, det beskriver bara att måla med mycket färg. Färgen kan vara mörk eller ljus, med lite eller mycket vatten i blandningen. Det spelar ingen roll hur mycket vatten som ingår, det avgörande är hur du målar: Med fylld pensel.