Pappersproblem

paper without sizing

Alla riktigt bra akvarellpapper är limmade på ytan, det är detta lim som möjliggör ett absorberande akvarellpapper, ett ytimmat papper behöver mindre lim i pappersmassan vilket gör pappret mjukare och porösare. Du kan läsa mer om detta här.

Ibland missar dock tillverkaren att limma hela pappret. Det kan vara en liten fläck olimmat papper i ett hörn, eller en stor yta mitt på pappret. Det har till och med hänt mig att ett helt papper har varit utan ytlimning. Om du har råkat ut för detta någon gång, vet du att det inte går att måla på den delen av pappret som saknar lim. Det är som ett läskpapper, all vätska sugs in i pappret genast och det blir mörka fläckar när det torkar. Vått i vått är omöjligt, lavering är omöjligt, allt är omöjligt på ett sådant papper. Det går inte ens att använda för färgprover eller som testpapper. Det är bara att kassera.

Ett hörn av Canson Heritage som saknar lim.

Du kan inte se att ett papper saknar lim. Det märks inte förrän du målar på det. Ibland kan det hända en av mina elever, som ägnat mycket tid och möda att hemma förbereda en teckning, upptäcker vid kurstillfället att pappret inte går att måla på. Det har hänt mer än en gång. Själv har jag inte det problemet eftersom jag alltid fuktspänner mitt papper. När jag blöter ett papper syns det tydligt om en del av det, eller kanske hela, skulle sakna lim. Den ytan blir mörkare och lite genomskinlig.

Själv har jag råkat ut för detta främst med Saunders & Waterford men även Canson Heritage och Arches har haft detta problem, till och med det dyra och handgjorda Lessebo har jag råkat ut för papper utan lim.

Om du skulle råka ut för ett sådant papper, försök att klaga hos affären där du har köpt det, du kommer att mötas av fullständig oförståelse. De förstår inte vad du pratar om ”vadå, lim som saknas?”, ”jag har aldrig hört talas om lim på papper”, ”sizing? Vad är det”. En gång hade en av mina elever köpt ett helt paket (10 hela ark) Saunders & Waterford som samtliga saknade lim på ytan, många försök resulterade i att hela paketet fick kasseras. Hon hörda av sig till affären, men de förstod inte vad hon pratade om, jag försökte hjälpa till men det gick inte heller bra, de fattade inte. Det gick helt enkelt inte att förklara problemet på ett sätt som de förstod.

Vad drar vi för lärdom av detta? Jag har ingen aning! Kanske att det skulle vara bra om butiker visste något om de varor de säljer.

You may also like...

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x