Aureolin eller Koboltgult (PY40)

Aureolin eller Koboltgult (PY40)

Efter endast tre månader i ett söderfönster har färgen blivit mörkare och brunare

Pigmentet framställdes av den tyske kemisten Nikolaus Wolfgang Fischer för första gången år 1831, därför fick det namnet Fischers gult. Men senare, när pigmentet blev ett färgämne för konstfärger, kallades det för aureolin. Redan år 1861 dök det upp som konstfärg i Winsor & Newton sortiment. Aureolin presenterades i början som en ersättare för de organiska pigmenten gummigutta och indiskt gult.

Koboltgult har en stor nackdel, pigmentet är inte ljuståligt, det är synd, annars hade färgen varit den perfekta kall-gula färgen. Aureolin är transparent, har fina blandningsegenskaper och är mycket finare än alla moderna primärgula pigment, men det klarar inte solljus, tyvärr.

Alla de tillverkare som har äkta vara säger att deras aureolin har god ljusäkthet, men verkligheten är en annan, alla äkta aureolin blir grå-bruna när de utsätts för solljus. Enligt Bruce MacEvoy från handprint.com är de bästa Rembrandt och Rowney (Rembrant har sedan testen ändrat från äkta vara till fuskpigment) medan Daniel Smith, Sennelier och Winsor & Newton är mera tveksamma vad gäller ljustålighet.

Om du står ut med att färgen efterhand kommer att bli brunaktigt grå, du kanske gör illustrationer och inte bilder som skall hänga på en vägg, så använd aureolin, det är en fantastisk färg. Om däremot tanken att dina vackra gula rapsfält kommer att se vissna ut efter några år bedrövar dig, undvik färgen.

Det finns inte så många tillverkare som använder aureolin för den färgen som de kallar aureolin. De allra flesta använder andra gula men kallar ändå färgen för aureolin. De fuskar med andra ord. Några få lägger till ordet ”hue” som indikerar att det rör sig om något annat än det riktiga pigmentet. Men det är ju ett klassiskt pigment, så alla skall ju ha det, även om det bara är en förfalskning. Det är dessutom ett dyrt färgämne, vilket ger tillverkarna ytterligare motivation att använda andra billigare pigment.

Färgen är mycket transparent, den övre svart linjen är nästan lika mörk som den undre.
Pigmentet blommar gärna men resultatet är inte jättetydligt.
Färgen är lätt att tvätta ur.
Ingen granulering men ett litet bett.
Fina övergångar vått i vått.

ÄKTA

DANIEL SMITH: Aureolin PY40
DALER ROWNEY: Aureolin PY40
WINSOR & NEWTON: Aureolin PY40
SENNELIER: Aureolin PY40

FUSK

SHINHAN: Aureolin – Pigment: Syntetisk järnoxid PY42
ST PETERSBURG : WHITE NIGHTS: Aureolin – Pigment: benzimidazolon gul PY151
MIJELLO: Aureolin Pigment: – arylidgul PY3 benzimidazolon brun PBr25
HOLBEIN: Aureolin Pigment: – benzimidazolongul PY154 benzimidazolongul PY175 nickel azomethingul PY150
SCHMINCKE: Aureolin hue – Pigment: benzimidazolon gul PY151
LUKAS: Aureolin – Pigment: benzimidazolongul PY175
HOLBEIN: Aureolin – Pigment: benzimidazolongul PY154 PY175 nickel azomethingul PY150
ROYAL TALENS: Aureolin – Pigment: nickel azomethingul PY150
ROMAN SZMAL: Aureolin (hue) – Pigment: benzimidazolon gul PY15

Aureolins placering i färgcirkeln

You may also like...

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x