Bensimidazolonröd (PR175)

Benzimidazolone Red

Bensimidazolonröd är ett pigment som tillhör en mycket omfattande grupp av azo-pigment, så kallade Bensimidazolonpigment med färgtoner allt ifrån citrongul till varma gula, orangea, röda och även några violetta. Gemensamt för dessa är att de är färgstarka, ljusäkta och tåliga mot kemisk påverkan och klarar hög värme.

Av den anledningen finner man pigmentet PR175 ofta i färger avsedda för industriellt bruk, såsom plaster, lacker och husfärger. Men pigmentet har även letat sig in bland konstnärsfärger. Tre större tillverkare har en röd färg med PR175, nämligen Daniel Smith som kallar färgen Deep Scarlet, Old Holland vars PR175 har fått namnet Scheveningen Purple och Kremer Watercolor, som har gett den namnet Purple-Red. Det finns ytterligare några få mindre tillverkare som tillhandahåller oblandad PR175.

Bensimidazolonröd är en brunaktig intensivt djupröd färg som är mycket ljustålig, lätt fläckande och som inte granulerar. Färgen är rätt så transparent. Den kan fungera som en ersättare för andra rödbruna färger som perylene maroon (PR179) och quinacridone maroon (PR206). PR175 är mera röd än tidigare nämnda alternativ, så röd faktiskt, att det går att använda den som en röd färg, något som knappast fungerar med de två andra.

Ftalogrön (YS) tillsammans med Bensimidazolonröd skapar brunaktiga och dämpade gröna färger, med en kallare grön färg blir blandningarna mera neutrala.
Ftaloblå (RS) blir vackert violettsvart tillsammans med Bensimidazolonröd.

Färgen kan vara en tillgång som valörsänkare för gröna färger i ett landskap. Den fungerar även för att blanda neutrala, svagt violetta, färger tillsammans med en kallblå färg. Bensimidazolonröd är alltså en färg främst att blanda med andra färger. Som oblandad är den i mitt tycke för iögonfallande.

Enligt tillverkaren Daniel Smith, är färgen bra att skapa texturer av olika slag, den beskrivs till exempel som en färg med goda egenskaper för att skapa fina mönster med salt. Bara av den anledningen saltade jag på vinjettbilden, bara för att se hur väl tekniken fungerar med färgen. Om saltet var en framgång eller ett misslyckande överlåter jag till läsaren att bedöma.

Färgen skapar, när den målas flödigt, ansamlingar av pigment som i torkat tillstånd blir nästan svartbruna. Detta kan ses t.ex. i färgprovet för skillnad på våt och torr färg nedan. Det är denna effekt som hjälper till att göra färgen bra för att skapa olika strukturer, exempelvis med salt.

Jag testad också andra sätt att skapa struktur med färgen. Som jämförelsefärg använde jag Pyrrolröd. Den första bilden är gjord med textil som helt enkelt läggs på den nymålade färgytan, som sedan får torka. Den andra är målad med samma färger och en liten bit plastfolie trycks dit medan färgen är våt, när den har torkat har ett mönster bildats.

Textilen lämnar ett tydligt mönster i Bensimidazolonröd, medan det för Pyrrolröd är knappt skönjbart.
Plastfolie får pigmentet i Bensimidazolonröd att ansamlas i mörka fält. För Pyrrolrött är effekten mindre synlig. Färgen blänker i ansamlingar.

En av Bensimidazolonrötts egenskaper, är att det bildas brunsvarta fläckar där mycket pigment ansamlats. Det går alltså att använda färgen för att, med hjälp av olika tricks, göra olika mönster som andra färger har svårare att åstadkomma.

Intensivt brunröd och transparent
Färgen är fläckande
Behöver övertalning för att blomma
Hyfsad vått i vått
Ett svagt bett och viss fläckighet
Vänster är nymålad och höger är torr. Flödigt målad färg ansamlas och syns som svartbruna fläckar.

Färg index namn: PR175
Ljustålighet: Mycket god
Transparens: Halvtransparent
Fläckande: Ja
GranulerarNej

You may also like...

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Catharina
4 months ago

Tack, vilken fin förklaring

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x