Mer eller mindre fylld pensel
Jag gillar att använda bara en pensel per målning, det går naturligtvis inte alltid, ibland måste jag använda två olika penslar. Det kan gälla för stora målningar, som inte bara innehåller stora ytor (som kräver stor pensel), utan även detaljer som är svåra att måla med en stor pensel. Det gäller också när en viss teknik kräver en annan pensel. Men jag föredrar att använda endast en pensel per målning. Det hjälper med att hålla ihop kalligrafin och det är enklare att måla också.
Om man skall bara använda en pensel måste hela dess potential tagas i bruk. En pensel har ett mycket vidare användningsområde än vad de flesta nybörjare förstår.
För nästan alla mina elever gäller ett mediumläge för penslar: medium färgmängd i penseln, som på pappret ger ifrån sig medium mängd färg, med ett medium tryck i ett mediumtjockt penseldrag. Eftersom alla penslar får samma medium behandling måste eleven byta pensel då och då. När en målning är färdig ligger kanske fyra eller fler penslar på bordet.
När du målar flödigt skall hela penseln doppas i färg, inte bara spetsen. Sedan skall penseln direkt till akvarellpappret, många vill ta bort lite färg genom att dra penseln på kanten av blandkoppen, men undvik det om du vill måla verkligen flödigt. Penseln måste hållas horisontellt när den förs till pappret. Om du skulle vinkla den bara lite vertikalt kommer en droppe att lämna den. Om du har otur hamnar den mitt på akvarellpappret.
Vid mera vanligt måleri är en mindre fylld pensel att föredra. Fyll penseln och dra av överskottet mot blandkoppens kant. Med en mindre färgmängd är det enklare att kontrollera penseldragen och kalligrafin.
Med ännu mindre färg i penseln följer mera kontrollerade och tunnare penseldrag. Om du vill göra en riktigt tunn linje eller detalj så skall du nästan helt tömma penseln på färg.
Mängden färg i penseln kontrolleras på detta sätt, vid varje nytt dopp i färgen. På det här sättet kan varje penseldrag bli just som du vill ha det, allt ifrån riktigt blött, vid flödigt måleri, till nästan torrt när du målar små detaljer. Allt detta med en och samma pensel.
När du behärskar de olika graderna av färgmängd i din pensel, får dina målningsredskap ett mycket vidare användningsområde. Du kan måla rätt så stora ytor riktigt flödigt med en mindre pensel. Samtidigt som du kan använda samma pensel för de minsta detaljerna.
Andra penseltekniker, som hur du greppar penseln, vinkeln mot pappret eller hur mycket tryck och hastighet du målar med, spelar naturligtvis roll, men det mest grundläggande är förmågan att ha rätt mängd färg i penseln, olika beroende på vad du vill åstadkomma.