Tre triader
En kombination av tre färger, som bildar en liksidig triangel i färgcirkeln, brukar man kalla en färgtriad. Dessa färger är alltså alla alltid lika långt ifrån varandra, men kan i övrigt variera. Ett exempel på en sådan färgtriad är de tre primärfärgerna gul, röd och blå. Ett annat exempel kan vara orange, grön och violett. Sådana teorier används ibland vid design av färgkombinationer för inredning, webbsidor, förpackningar och liknande.
I den här texten använder jag ordet triad för att beskriva en tre färgers palett för akvarellmåleri. Något som jag även har sett andra konstnärer göra, så jag gissar att det är OK. Dessa tre färger skall alltså inte utgöra en grund för att skapa färgkombinationer utan de skall utgöra en grund för färgblandningar.
Något jag alltid gör, innan jag börjar måla, är att bestämma vilka färger som skall ingå i en målning. Till skillnad från många andra konstnärer har jag inte en favorit palett som jag alltid använder. Jag väljer nya färger för varje målning. Oftast är de tre till antalet och oftast är det ungefär de tre primärfärgerna, det vill säga: en blåaktig färg, någon färg åt det röda hållet och även en ungefärligt gul.
Jag beskriver i den här texten några av mina vanligaste tre-färgers kombinationer, vilken typ av motiv jag använder dem till och varför. Flera olika aspekter påverkar valet av färger och kombinationer av färger.
Granulerande färger kombinerar jag ofta med andra granulerande färger. Intensiva och färgstarka färger passar bra tillsammans. Traditionella färger, som jordfärger och mineralfärger, är en bra kombination. Bleka och färgsvaga färger är oftast inte bra tillsammans med intensiva färger.
Triad 1 – Solig och glad
Denna utgår från de tre primärfärgerna. Översatt till konstnärspigment är det Ftaloblå, kinakridonrosa och citrongul. Det här kombinationen är bra till sommar- eller vårladskap. Egentligen fungerar den bra till alla motiv med rena, och kanske glada färger. Det är en triad jag väljer när det behövs rena färgblandningar.
Alternativ – triad 1
Den blå färgen är alltid, i mitt fall, Ftaloblå röd ton. Det skulle också fungera med Ftalo grön ton eller Preussiskt blå, men det är färger som jag aldrig använder, för min del är det ftalo röd ton som gäller.
Eftersom den citrongula färgen är så intetsägande och tråkig byter jag gärna ut den mot någon annan. Oftast får den varmare Nickel Azo ta dess plats, men det fungerar även med andra gula eller gulaktiga färger.
Den röda färgen byter jag ibland ut mot någon annan intensiv syntetisk färg. Det kan vara Perylene Maroon, pyrrol scarlet eller annan röd färg, den röda färgen bör vara rätt så kall och kraftfull.
Triad 2 – Återhållet och dämpat
En av mina favoritkombinationer, som jag ständigt återkommer till, är Fransk Ultramarin, bränd sienna och obränd sienna. Med dessa färger går det att skapa en mjuk och återhållen färgskala i en målning.
Färgskalan i en målning, gjord med dessa tre färger, pendlar mellan olika oklara orangea och blått. Inga röda eller gröna färger går egentligen att åstadkomma med den här triaden, grått, brunt och blått är kännetecknande för den. Den blåa färgen granulerar kraftigt, de två siennorna kan vara granulerande eller ej, beroende på vilka jag väljer. Olika effekter av granulering kan uppnås, beroende på om den brända eller obrända siennan granulerar eller ej.
Alternativ – triad 2
En nackdel med färgerna är att det inte går att blanda grön färg med dem. Om grön färg behövs i en målning kanske jag byter ut den lite smutsiga obrända siennan mot en renare gulockra, Rublev har en fantastisk sådan som heter ”Lemmon Ochre”. Om motivet kräver en ännu tydligare grön färg, måste jag använda en citrongul, eftersom den blåa färgen är så röd att alla andra gula blir gråaktiga tillsammans med den.
Det finns även alternativ till den rödaktiga, och granulerande Fransk Ultramarin: Koboltblå ger en mjukare och ljusare färgskala. Den något varmare och lite mörkare Koboltblå djup är ett annat alternativ som fungerar bra.
Den orangea brända sienna går att byta ut mot valfri röd- eller orangebrun färg. Jag använder gärna Mummy Bauxite eller bränd umbra. Även rödbruna färger som Venetianskt rött eller liknande går bra, och ger en lite violett ton åt målningen, dock använder jag aldrig de moderna opaka och tråkiga järnröda (PR101).
Triad 3 – Intensiv och stark
Den här triaden består av färgstarka, intensiva och oklara färger. Resultatet med den här triaden blir kontrastrikt och tydligt. Inga rena färger går att bland med dessa tre, men det är ju inte något man eftersträvar om man väljer en sådan kombination av färger. De tre färgerna är Indantronblå, Perylene Maroon och Nickel Azogul.
Alternativ – triad 3
Den blåa färgen är alltid Indantron medan jag använder olika gula och röda färger. Den vanligaste röda färgen jag använder är Perylene Maroon, men ibland Kinakridon Maroon, detta när jag behöver ett mera transparent resultat.
Vad gäller den gula färgen så fungerar alla orangegula färger. Helst använder jag Nickel Azo som är både något oklar och transparent, den skapar fina dämpade gröna färger tillsammans med Indantron. Isoindolingul är en nästan orange färg, som också är bra i det här sammanhanget. Green Gold är ett annat Nickel Azo-pigment som jag tycker om att blanda med. Den färgen fungerar jättebra i kombination med Indantron och Perylene Maroon.
Andra triader
Triaderna ovan är de jag använder mest, men ibland gör jag ett annat val. Här är några exempel på triader som jag undantagsvis använder:
- Ftalogrön (YS), Kinakridonrosa och en gul
- Någon av de tre triaderna ovan, men den blåa utbytt mot en svart.
- Sekundärfärger: En grön, lila och orange.
Det är naturligtvis möjligt att skapa ett mycket större utbud av triader. Det enda man måste tänka på när man väljer tre färger för en målning är att de tillsammans måste kunna blandas till en neutral färg. Det vill säga att i en färgcirkel, den triangel som de tre färgerna bildar skall innesluta mittpunkten som ju är svart. Om de tre färgerna inte gör det, går det inte att skapa en neutral färg, och triaden är meningslös för föreställande måleri.