Turister i San Gimignano
Den här lilla övningen skall målas snabbt. Vad gäller färger kan du använda vilka som helst. Själv använde jag som grund: ftaloblå och venetianskt röd och alla möjliga andra för människorna i förgrunden. Men en brun samt någon blå rekommenderas som en grund för målningen.
Målningen är snabbt utförd utan blyertsskiss. Om du tycker att det verkar svårt att göra det utan teckning, teckna lite grann men i så fall inte alltför detaljerat. Meningen med målningen är att vara snabb och spontan, utan detaljarbete och med fri penselföring.
Steg 1
Börja med att måla skuggor, hela den bortre delen av byggnaderna ligger i skugga. Måla den platt utan försök till graderingar eller skiftningar i färgton. Lämna den högra delen av byggnaderna, som ju har solljus på sig, omålade. Mitt försök visade sig senare att vara för ljust, så jag fick lägga på mer skuggfärg i efterhand. För att undvika detta misstag kan du göra skuggan över husen mörkare än vad jag lyckades med.
Tänk på att människorna som är framför husen skall sparas ut, du måste måla runt om dem så att de ser ut som vita siluetter, färg på människorna kommer senare.
Även de långa skuggorna på marken efter människorna skall målas. Jag gjorde dem blåaktiga och mörkare än skuggan på byggnaderna. Tyvärr finns en mörk skugga på fotot av målningen nertill på bilden, den skymmer skuggorna något, titta på skuggorna på bilderna några steg senare för att se dem bra.
Steg 2
Använd din bruna färg för att måla byggnaderna, i mitt fall innebär det venetianskt röd. Spara ut fönster, dörröppningar och människor.
Precis som förra steget skall detta målas lite snabbt. Till exempel hann inte färgen på tornet torka innan jag målade det mörkare bruna området runt fönsterna så den mörka färgen flöt ut i färgen som tornet redan är målad med, sådana småsaker skall du inte bry dig om, själv tycker jag att det är snyggt när sådant händer.
Steg 3
Om du blandar din bruna färg med den blå kommer resultatet att bli svart, eller i alla fall mörk färg. Gör en sådan färgblandning och måla med den alla småsaker på husen. Det innebär fönsterkarmar, eventuella spröjsar, dörrar och alla små krumelurer på husen.
Använd inte samma färgblandning till allt, jag målade till exempel de bakre husen med en blåtonad blandning och husen till höger med en varmare mera brunaktig blandning.
Som du ser målade jag också över de bakre husen med en mörkare skuggfärg, det kanske du inte behöver om du var tillräckligt modig med din första skugga i steg 1.
Steg 4
Alla människor i förgrunden skall målas färgglatt med valfria färger. Jag använder samma blåa färg som till allt annat, och utöver den, en röd och gul färg. Som hudfärg använder jag bara min bruna färg oblandad och väl utspädd med vatten.
Tänk på att ljuset kommer bakifrån i målningen, så alla människor kommer att få en ljus kontur. Måla därför inte ända ut till bakgrundsfärgen utan lämna ett litet mellanrum så att motljuset fångas. Om du behöver kan du även fixa lite med byggnaderna i bakgrunden.
Ett sådant här motiv kan göras onödigt petigt. Då förlorar man antagligen samtidigt trovärdighet. Genom att måla endast på ett ungefär blir bilden spontan och mera trovärdig eftersom betraktaren har möjlighet att själv lägga till det som saknas.