Stilleben, vått i vått

wet on wet.

Detta är en övning i vått i vått-teknik. Den är målad med koboltblå, bränd sienna och obränd sienna. Om du skulle sakna dessa färger går det att använda fransk ultramarin istället för koboltblå, den obrända siennan går att byta ut mot gulockra eller annan gulbrun, likadant med den brända siennan som är möjlig att ändra till annan orangebrun färg.

Steg 1

Börja, som vanligt, med bakgrunden. Måla med en blandning av alla tre färgerna, gör blandningen gråaktig och mörk, späd sedan en del av färgen med vatten så du har några olika valörer tillgängliga. Måla bakgrunden ner till bordsytan och runt om föremålen, riktigt flödigt skall det vara så att ett trevligt mönster uppstår när färgen har torkat. Använd de olika blandningarna så att ytan inte blir platt, utan måla med olika valör på olika ställen i bakgrunden. Jag gjorde min bakgrund ljusast till höger och mörkare till vänster.

När den första ytan har torkat skall bordsytan som föremålen står på målas. Måla ljusare än bakgrunden och gärna platt, om du vill kan du, innan den har torkat, lägga in lite mörkare färg på vänster sida.

Steg 2

Nu skall några skuggor som de olika föremålen kastar på bakgrunden målas. Eftersom det finns två ljuskällor så är skuggorna dubbla. Om du tycker att det är överkurs eller inte gillar det strunta i så fall i detta och måla bara en skugga per föremål. Använd rester som du har från bakgrunden till detta, om färgen är slut, blanda ny. Måla först det ena setet av skuggor, låt torka och måla därefter den andra omgången skuggor Använd olika valörer för de olika skuggorna.

Steg 3

Föremålen skall nu målas vått i vått. Börja med att blöta upp det stora kruset med en rätt så ljus grundfärg. Lämna ett par små dagrar omålade (kanten framtill och vid ovansidan av handtaget). Medan färgen fortfarande är blöt skall du nu modellera fram formen genom ätt måla med efterhand mörkare färg, dra nytta av det faktum att färgen efterhand torkar och ny färg flyter mindre ut på ett torrare underlag. Det är också så att en mörk färgblandning rör sig mindre i en blöt yta än en ljusare.

Samma teknik används för skålen framför kruset. Börja med ljus färg och lägg in mörkare efterhand vått i vått. Skilj på insida och utsida, måla dem var för sig med en omålad kant emellan.

På det nu torra kruset är det dags att måla den hårda skuggan från handtaget, låt det bli ljusare på vänster sida, späd bara färgen efterhand med vatten. Sedan är det bara penseln i skålen kvar att måla, den skall målas platt, inget vått i vått, när den är torr lägger du till en skugga på kanten bara.

Använd videon härunder för en bättre beskrivning av hur krus och skål är målade vått i vått.

You may also like...

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x