Färgval för nybörjare (och andra)

guide to choosing colors

Att ha rätt färger är avgörande för att kunna blanda med dem. De flesta färdiga färglådor har ett hyfsat utbud av färger, men de saknar ofta någon viktig färg, och det ingår också ofta flera onödiga.

Jag skall här presentera de 11 färger som jag förväntar mig att alla mina elever har, och som är en bra utgångspunkt för alla typer av färgblandningar. Observera att detta inte är en ”personlig” palett, det är en palett för att blanda med, alla färger är valda efter deras färgton och blandningsegenskaper.

Vi börjar med de tre primärfärgerna, dessa skall man ha. De är viktiga eftersom det går att blanda dem till alla andra färger. Det är också mycket viktigt att välja rätt här, det går till exempel inte med vilken blå som helst, det skall vara den blåa färg som ligger närmast primärblå och som är ren i färgtonen.

Gul
Skall vara en citrongul färg, en kallt gul färg. Bäst tycker jag är PY175 (benzimidazolone) som har olika namn hos olika tillverkare, (Se listan sist i artikeln.)

Röd
Det finns bara en: Kinakridonrosa, indexnamnet är PV19 (RS), tillverkarna kallar den ofta för Quinacridone Rose eller Premanent rose.

Blå
Samma som för röd färg, gäller även för blå. Det finns inga alternativ till Ftaloblå röd ton. Det är den perfekta primärblå färgen, ingen annan duger.

Därmed är de tre primärfärgerna avklarade, återstår endast några få andra kulörta färger.

Grön
Ftalogrön gul ton är perfekt komplementfärg till den primärröda kinakridonrosa, därför skall man ha den, det är mycket bra att ha en komplementfärg till rött och ftalogrönt (YS) är perfekt. Om du som de flesta har en ftalogrönt blå ton så duger den, blandningar med den röda blir lite violetta så det är bättre med den gula tonen men blå ton duger, när den är slut köper du gul ton.

Varm gul och varm röd
Eftersom ögat är känsligt i det gul-röda registret kan det vara bra att även ha en varm gul och röd till sitt förfogande. Det är nämligen svårt att göra fina färgblandningar i detta område med endast en kall gul och en kall röd. Det duger med vilka varma röda och gula färger som helst, mina favoriter är Nickel Azo Yellow (PY150) från Daniel Smith och Transparent Pyrrol Orange också den från Daniel Smith.

Fler blåa färger
Bara eftersom blå färg är så viktig för mig vill jag har med några blå alternativ. Ftaloblå är perfekt som primärfärg, men den är samtidigt tråkig och platt. Fransk ultramarin är en mycket trevligare akvarellfärg, Den är för röd för att vara en primärfärg, men den utvidgar paletten med flera nya blandningsmöjligheter, så den är viktig. Jag tycker att man även skall ha koboltblå, en lite mjölkig ljus färg med stor potential för intressanta blandningar.

Bruna färger
Det finns massor av bra bruna färger men endast två som man måste ha: bränd sienna och obränd sienna, De tillhör de ljusaste av de olika bruna, det är bra eftersom det är enkelt att göra en ljus färg mörk, men det omvända är omöjligt. Så om du endast skall ha två bruna skall det vara dessa. I färdiga lådor brukar den gulbruna färgen vara ockra, inte sienna. Om du har en sådan låda skall du naturligtvis göra slut på en opaka gulockran men sedan köpa en transparent obränd sienna.

Svart färg
Svart färg är viktig, utan den går det inte att sänka valören på andra färger utan att påverka färgtonen. Den svarta skall vara neutral, Endast två färger är vanliga och passar som svart i akvarellådan: Elfenbenssvart och lampsvart. Elfenbenssvart är transparent och lätt att blanda med andra färger, medan lampsvart är mera täckande och inte lika bra, så valet är enkelt, det får bli elfenbenssvart.

Om du förstår färgcirkeln och äger dessa 11 färger så har du möjlighet att blanda alla färger du behöver. Som jag nämnde tidigare är detta inte en ”personlig” palett, du kommer säkert att växa ur den över tid, men det är en bra grund för färgblandningar, den är mycket mångsidig.

Vad olika tillverkare kalla de olika färgerna:

PY175 (benzimidazolone)

Winsor & Newton | Cotman: Lemon yellow PY175
Winsor & Newton: Winsor Lemon PY175
Schmincke: Chromium yellow hue lemon PY175
Holbein: Imadazoline lemon PY175
Daniel Smith: Lemon yellow PY175
Maimeri Blu: Permanent Yellow Lemon PY175

PV19 Kinakridonrosa

Winsor & Newton: permanent rose
Maimeri Blu: rose lake
Old Holland: royal purple laka
DaVinci: permanent rose (quinacridone)
Alla andra: Quinacridone Rose

PB15:1 (eller 15:6) Ftaloblå röd ton

Winsor & Newton: winsor blue (RS)
Maimeri Blu: berlin blue
Schmincke: helio blue RS
M. Graham: phthalocyanine blue red shade
Blockx: blockx blue
Alla andra: phthalo blue eller phthalo blue (RS)

PG 36 Ftalogrön gul ton

Maimeri Blu: cupric green light
Rembrandt: bright green
Holbein: bamboo green
Winsor & Newton: Winsor green YS
M. Graham: phthalocyanine green yellow shade
Daniel Smith: phthalo green YS

PY150 nickel azo

Daniel Smith: nickel azo yellow
Winsor & Newton: transparent yellow
Schmincke: transparent yellow
M. Graham: nickel azo yellow

PO71 Transparent Pyrrol Orange

Daniel Smith: Transparent Pyrrol Orange
Schmincke: translucent orange

PB29 Fransk ultramarin

Alla tillverkare kallar färgen för french ultramarine blue eller bara ultramarine blue somliga lägger till ord som “deep” eller “finest” titta på indexnamnet som skall vara PB29.

PB28 Koboltblå

Alla tillverkare kallar färgen för cobalt blue men se upp så att det verkligen är PB28, färgen förfalska rätt så ofta.

Bränd sienna (olika pigment)

Alla har färgen och alla kallar den för burnt sienna.

Obränd sienna (olika pigment)

Alla har färgen och alla kallar den för raw sienna En del tillverkar bladnar sin sienna, undvik dessa.

PBk9 Elfenbenssvart

Kallas av alla tillverkare för ivory black

You may also like...

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x