Mayablå

Länge har man förundras över hur Mayafolket, för tusentals år sedan, kunde framställa en blå färg så motståndskraftig mot ljus, fukt och andra nedbrytande faktorer att föremålen efter tusen år, eller mer, fortfarande är vackert blåa.
För att upptäcka mysteriet med Mayablå har man utfört omfattande forskning och vetenskapliga undersökningar.
Efter decennier av forskning har bilden klarnat så mycket att man idag kan köpa kommersiellt framställt Mayablått färgpigment och målarfärg.

Hur Mayablå framställs
Indigo är en växt från vilken man kan göra indigoblått, färgen extraheras från växtens blad. Indigo är en vanlig färg i akvarell, men är numera aldrig naturlig utan en blandning av blått och svart och kanske även röd färg. Problemet med naturlig indigo är att färgen bleks rätt så snabbt av solljus.
Palygorskit är en lera-mineral som är vanlig i norra Amerika, den är mindre vanlig i Mexiko men förekommer. Genom att krossa och mala palygorskit till ett fint pulver kunde Maya kemisterna åstadkomma en viktig beståndsdel i färgtillverkningen av denna blå.
Indigopigmentet blandas sedan med palygorskitpulvret i noggrant kontrollerade proportioner, kunskap som idag är förlorad. Jag antar att man helt enkelt experimenterat sig fram.

Toma1974, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

gitane, CC BY 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, via Wikimedia Commons
Blandningen av indigopigment och palygorskit placerades sedan i en ugn och upphettades till en hög temperatur. Temperaturen antas vara runt 300-500°C.
Vid upphettning inträffade en kemisk reaktion mellan indigofärgen och palygorskiten. Denna reaktion resulterade i bildandet av stabila blå kristaller, som utgjorde det unika Maya Blue-pigmentet.
Detta var en förenklad beskrivning av vad man idag anser vara metoden Mayafolket använde. Fortsatt undersökning och experimenterande fortgår.
Akvarellfärg
Som akvarellfärg är den inte så vanlig, endast två större tillverkare har färgen, Rublev (Natural Pigments) och Daniel Smith. Det finns också en hel del små tillverkare som tillhandahåller den.

Färgen är mycket ljustålig, inte fläckande, rätt så transparent och granulerar. Färgtonen kan beskrivas som smutsigt blåturkos.
För att åstadkomma en neutral färgblandning måste du använda en rödbrun färg som Engelskt rött eller Quinacridone Burnt Scarlet. De flesta mera orangea bruna färger, t.ex. bränd sienna eller umbra, blir kraftigt grönaktiga tillsammans med Mayablå.
Mayan blue från Daniel Smith har en attraktiv blågrön, lite oklar, färgton som ger en lite grönaktig färgskala i en målning när den blandas med andra färger. Samma tillverkare har även en färg som de kallar Mayan Dark Blue som är svartare och varmare. Färgen från Natural pigments är något mindre grön och mera oklar.
Det första man upptäcker när Mayan Blue kläms ut ur en tub är att färgen känns ”seg”. En upplevelse som förstärks när man tillför lite vatten och blandar den med andra färger. Det är inte en färg som lämpar sig för övermålningar och bearbetning i efterhand, den fungerar bäst när den målas snabbt och utan påverkan i efterhand.
En annan överraskande egenskap hos färgen är torktiden. Mayan blue torkar mycket långsamt. Man bör undvika alla typer av övermålning innan färgen är helt torr. Resultatet av en för tidig övermålning kan vara förödande för målningen.
Mayan blue är en, i mitt tycke, mycket trevlig akvarellfärg som är svarthaltigt blåturkos. Den fungerar utmärkt för, till exempel, en något nedtonad himmel som i målningen nedan. Färgen är dock rätt så bångstyrig och är knappast en färg som jag skulle rekommendera till nybörjaren.






Information
Färg index: PB82
Ljustålighet: Extremt ljustålig
Transparens: Transparent
Fläckande: Inte alls
Granulerar: Ja
