Escoda Perla
En av mina favoriter bland alla akvarellmålare är Joseph Zbukvic, han använder gärna Perla från Escoda. Faktiskt, så gärna att Escoda marknadsför en samling av Perla penslar under namnet ”Joseph Zbukvic Watercolour Set 1” som består av Perla i storlekarna 8, 10 och 12 varav den i storlek 10 är en resepensel.
Joseph Zbukvic har även andra favoritpenslar, som också, av någon anledning, är tillverkade av Escoda.
Penselstorlekarna i setet skiljer sig inte så mycket från varandra, de är rätt så lika. Varför tillverkare alltid skapar sina set med så likartade storlekar, att de i det närmaste är utbytbara med varandra, vet jag inte.
Jag köpte istället storlek 4, 8 och 14, vilket i mitt tycke är en bättre fördelning av storlek. När jag väl provat penslarna i några målningar tycker jag att skillnaden mellan 4 och 8 är för liten, ett bättre val hade nog varit 4, 10 och 16.
Perla är tillverkade av vita Torayfiber, en syntetisk fiber som uppfanns i Japan under 70-talet. Torayfiber har ett brett användningsområde, inte bara till akvarellpenslar. Penslar av Toray är rätt så vanliga. En av mina favoritpenslar från Zahn är gjord av dessa plus ekorre. Det som skiljer Perla från andra penslar av samma material är att de är vita. Vilket är snyggt innan de har används, men som blir fult när de snabbt fläckas av olika pigment.
En nackdel med Toray är att de inte har så stor förmåga att hålla vätska, trots vad tillverkaren och olika återförsäljare påstår. Perla är inte en pensel för stora laveringar och flödigt måleri, välj någon annan pensel för sådant.
Men penseln har en mycket fin spets och otrolig spänst, något som åstadkoms med olika längd och tjocklek på stråna i samma pensel. Precision och exakthet är vad som utmärker Perla.
Mycket fina linjer går att skapa med penseln. Men var noggrann när du målar fina linjer. Penslarna är mycket tryckkänsliga, bara en aning mer tryck så blir din linje tjock. Precision kanske utmärker Perla, men det gäller även för konstnären som använder dem.
Om man vill dra en smal linje med penseln måste trycket vara konstant, minsta avvikelse så förändras tjockleken på linjen. Detta kan vara både en tillgång och en nackdel. En tillgång när man vill göra dynamiska mindre ytor men en nackdel om man verkligen behöver göra en fin linje.
Den som gillar att måla med torrpensel-teknik kommer att gilla den här penseln, den är nämligen mycket bra på det. Jag tror faktiskt att det är den bästa penseln jag använt för just torrpensel (eller shumring).
Escoda Perla är en förhållandevis billig pensel med fina egenskaper för precist måleri, det går att både måla rätt så grovt men även mycket detaljerat med penseln. Perla håller inte så mycket vätska, vilket gör den olämplig som en allroundpensel. Stora ytor med mycket färg fungerar dåligt, men småsaker och detaljer är den mycket bra på. Shumring eller torrpensel ger strålande resultat.
Den mindre vanliga och rätt så snygga vita färgen på penselhåren försvinner redan efter den första målningen.