Hur jag blandar neutrala färger

neutra färger

Grå färg förekommer i alla föreställande motiv, det är viktigt att behärska blandningar av grå färg så man inte är beroende av svart eller färdigblandad grå. I den här texten skall jag beskriva hur jag vanligen blandare grå färg, för blanda måste man.

Blått och orange

Blått är komplementfärg till orange, om du blandar två komplementfärger med varandra skall resultatet bli svart eller grå. Orange färg är ovanlig i de flesta paletter, men brun färg är vanlig, brunt är bara en orange som är oklar, lite smutsig. Så ur blandningssynpunkt är det samma sak, brunt är bara en smutsig orange.

Fransk ultramarin och koboltblå är båda något varma i tonen (lite rödaktiga) och båda blir vackert neutrala tillsammans med alla orangebruna, blanda dessa blåa med bränd sienna eller bränd umbra för en vackert grå färg, det fungerar även med rödockra eller Quinacridone Burnt Orange. Däremot skall du undvika de rödorangea bruna färgerna som engelskt rött, olika Maroon eller Brown Madder eftersom blandningen blir violett. Eftersom både fransk ultramarin och koboltblå är granulerande färger kommer färgerna att separera något. Detta märks särskilt om du målar flödig med mycket vätska. Själv tycker jag om att de beter sig så medan andra, har jag förstått, inte gillar det.

Fransk ultramarin blandad med bränd sienna från Winsor & Newton överst, Fransk Ultramarin blandad med Italian Burnt Sienna från Daniel Smith underst.
Koboltblå är här blandad med Italian Burnt Sienna

Ftaloblått (RS) och preussiskt blått är båda rätt så moderna syntetiska pigment som är kallare i färgton än de två tidigare. Båda blir grönaktiga blandade med orangebruna färger. Det är verkligen inte snyggt med gröntonade skuggfärger i en målning. Ibland använder jag denna blandning i alla fall, men tillsätter lite röd färg för att ta bort den gröna tonen.

Det finns bruna (eller orangea) färger som blir neutrala tillsammans med dessa blåa färger, själv brukar jag använda Transparent Pyrrol Orange från Daniel Smith eller Perylene Maroon alternativt Quinacridone Burnt Scarlet beroende på min valda palett för en viss målning. Det går även bra att använda Engelskt rött eller Venetian red.

Ftaloblått (RS) blandat med olika bruna och en orange. Överst: Transparent Pyrrol Orange. I mitten Quinacridone Burnt Scarlet och underst Italian Venetian Red från Daniel Smith.

Rött och Grönt

Det finns bara två gröna färger som är komplementfärger till primärrött: ftalogrönt (helst gul ton) och Smaragdgrönt (Eng. Viridian) Jag använder båda till och från. Inte särskilt mycket men de är ändå värda att bli omnämnda, Ftalogrönt gul ton blir tillsamman med kinakridonrosa perfekt grå, helt neutral och intensiv. Samma röda färg blir tillsamman med smaragdgrönt ljusare och pigmenten separerar så den är svårare att behärska men fungerar ändå.

Ftalogrönt gul ton + kinakridonrosa ger tillsamman en perfekt grå färg.
smaragdgrönt + kinakridonrosa, lägg märke till hur mycket dessa pigment separerar

Gult och violett

Den tredje primärfärgen är gult, dess komplementfärg är blåviolett. Det är så stor skillnad i upplevd ljusintensitet på dessa färger att blandningar är mycket svåra att åstadkomma. Det är en grå färgblandning som jag aldrig använder, men bara för att den ändå är möjlig är den med här. Försök gärna, men det krävs lite skicklighet för att lyckas.

Karbasolviolett går att blanda med Lemon Yellow (från Daniel Smith) till en ljus någorlunda grå färg.

Sekundärfärger

Om du blandar två sekundärfärger får du en mycket oren primärfärg som resultat, Man kan dra nytta av detta genom att blanda två sekundärfärger varav den ena, eller båda, är redan oklara t.ex. En smutsig grön tillsamman med en klar violett. Resultatet blir en vacker grå blandning som är lite blåaktig. Jag gillar denna färgblandning mycket, den är fin.

Överst: Ultramarinviolett tillsammans med grönjord blir en granulerade svagt blåtonad grå färg. Underst: Karbasolviolett + perylengrönt blir en tydligt blågrå färg.

Summering

Det allra vanligaste sättet för mig att blanda neutral färg är med blått och brunt, olika beroende på målning och färgval. Fransk ultramarin och bränd sienna verkar vara mångas favoritblandning. När det ingår en grön färg i en målning brukar jag använda en kallröd tillsamman med den gröna för att göra grå färg. Gult och violett använder jag aldrig, den är för svår att behärska. Men violett + någon oklar grön använder jag ibland. Prova den, du kommer att bli överraskad över hur enkel den är att blanda och hur vackert resultatet blir.

You may also like...

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x