Akvarellpapper, Yta

akvarellpapper olika yta

Akvarellpapper tillverkas med olika ytor, allt ifrån släta som fönsterglas till grova som en grusväg. Vilken yta man väljer har stor betydelse för resultatet. Papprets yta påverkar flera olika aspekter av måleriet.

Akvarellpapper tillverkas vanligen med tre olika ytor: Varmpressat som är mycket slätt, benämns ofta HP eller ibland satin. Kallpressat som har lite mer struktur än varmpressat, får ofta benämningen NOT eftersom det INTE är varmpressat. Slutligen finns papper med grov gräng, det kallas oftast Rough (Grain Torchon).

Beskrivningarna här nedan gäller för den vanligaste typen av bra akvarellpapper, det så kallade rullviratillverkade (moldmade). Enklare maskintillverkat papper och dyrt och fint handgjort papper använder ibland andra metoder.

Varmpressat akvarellpapper

Ett varmpressat papper tillkommer genom att pappret med tryck pressas mellan upphettade stålcylindrar eller mellan högpolerade kalla rullar. Detta skapar ett papper som är mycket slätt och fritt från ojämnheter.

Ett sådant papper fäster inte akvarellfärgen så bra på. Det är rätt så lätt att lyfta färg från. En slät pappersyta innebär att det lämpar sig för detaljerat penselarbete, botaniska illustratörer trivs bra med varmpressat papper.

Varmpressat papper är mindre absorberande än andra papper eftersom fibrerna är så tätt packade. Vätskan stannar på ytan och sugs inte upp av pappret. Det betyder att fina vått i vått övergångar ofta blir ojämna och fläckiga. Flockande pigment framhävs på detta papper, men å andra sidan ger pappret klara och fina färger.

Kallpressat akvarellpapper

Pappret får sin yta genom att det pressas med lätt tryck mellan filtklädda stålrullar. Denna process ger en pappersyta som är något strukturerad. Det är rätt så enkelt att lyfta färg från, men inte lika enkelt som på varmpressat.

Det är antagligen det enklaste pappret att använda, det passar för alla typer av akvarellmåleri. Pappret absorberar vätska bättre än varmpressat, men inte lika bra som papper med grov gräng.

Grovt akvarellpapper

För att åstadkomma en grov yta på ett akvarellpapper placeras det fortfarande våta pappret mellan filtar med struktur vars yta ger ett avtryck på pappret.

Eftersom pappret inte pressas lika hårt som andra papper absorberar det vätska mer än övriga akvarellpapper, det betyder att det sväller mera och blir oftast bubbligare än andra papper när det blir blött.

Pappret är bra på att suga upp vätska och därför blir övergångar vått i vått jämna och fina på den här typen av papper. Granulerande pigment framhävs också på grovt akvarellpapper på grund av den strukturerade ytan.

Akvarellpapper med grov gräng är väldigt annorlunda från olika tillverkare. Alla har olika struktur och grovlek.

Några olika akvarellpapper med grov gräng från olika tillverkare, de har alla rätt så olika ytstrukturer.

Vilket skall man välja?

För nybörjaren skulle jag rekommendera kallpressat papper. Det är enklast att använda och passar bra till alla typer av måleri. Det går bra att måla smått och detaljerat på, men fungerar även hyfsat till flödigt måleri i friare stil.

Varmpressat papper är illustratörernas papper, inte så lämpligt för fri stil med mycket vätska. Papper med grov gräng är det jag föredrar. Jag gillar dess förmåga att absorbera mycket vätska, och de fina övergångar detta ger och att pappret framhäver de granulerande färgerna. Jag fuktspänner mitt papper, så att det blir bubbligare än andra papper stör mig inte. Torrpenselteknik eller schumring blir också bra på grovt papper, fungerar tveksamt på slätare papper.

You may also like...

5 3 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x