Använd färgcirkel som guide för blandningar

color wheel

Många förstår färgcirkeln som en teoretisk konstruktion som förklarar hur de olika färgerna hänger samman i ett system. Men få använder den som en mall för blandningar. Jag tänker här förklara hur färgcirkeln är användbar vid färgblandning,

I den yttre ringen runt cirkeln finns alla färger representerade. Gult högst upp i cirkeln (andra cirklar kan använda en annan färg överst) och violett längs ner. Det finns ingen gräns mellan de olika färgerna utan de flyter in i varandra. I centrum finns svart. En färg som placerar sig en bit in mot centrum är alltså svarthaltig, oklar, om det är en gul eller orange färg finns ett namn för denna: brun. I cirkelns periferi finns alltså rena färger. innanför den yttre ringen finns alla färger som är oklara (svarthaltiga) representerade. Ju längre in mot centrum en färg befinner sig, ju mera svarthaltig, oklar, är den. Övriga färgnyanser, de som är vithaltigt oklara brukar visas utanför cirkeln.

Ett exempel på hur olika färger ger olika resultat vid blandning till samma färg

Vi skall blanda en gulgrön färg. För detta använder vi först en gul och en grön, båda färgerna är så rena som möjligt. Denna blandning visas som exempel a i illustrationen nedan. Den andra blandningen görs av en blå och samma gula. Denna visas som exempel b. Båda blandningarna uppnår samma färgton men exempel a är betydligt renare än exempel b. Anledningen är enkel: Med gul och blå hamnar den blandade färgen närmare cirkelns centrum, eftersom färgerna ligger längre från varandra, och blir därmed mera svarthaltig, vilket vi uppfattar som en oklarare färg.

Hur man gör en ren färg oklar

Säg att blå färg inte ingår i vår valda palett men vi vill ändå få till färgen i blandning b. Det går bra att efterlikna färgen som exempel b visar genom att sänka dess valör. Detta går att göra på två olika sätt, med hjälp av en neutral svart eller med komplementfärgen till blandningen. Svart används endast undantagsvis, så vi skall använda komplementfärgen. Det betyder att man skall blanda i en kall röd färg (rött är på motsatt sida av färgcirkeln till grönt).

Gröna blandningar
Blandning 1 är gjord med Lemon Yellow (PY175) och ftalogrön (YS)
Blandning 2 är Lemon Yellow (PY175) och ftaloblå (RS)
Blandning 3 är gjord med Lemon Yellow (PY175) och ftalogrön (YS) och valörsänkt med Quinacridone Rose

Med de tre valda färgerna går att blanda alla färger inom den triangel som visas i illustrationen ovan, Vilka färger du än väljer för en viss målning är det viktigt att kunna blanda till en svart och grå färg, därför skall man alltid se till att färgerna placerar sig på ett sådant sätt i cirkeln att svart är möjlig att blanda till. Ibland går det att åstadkomma med tre färger, ibland behövs fyra, undantagsvis går det med endast två färger.

Välj alltså två färger som ligger nära varandra om du vill ha rena färgblandningar, när du behöver göra en färg mera oklar tillsätt komplementfärgen (kallrött-grönt, orange-blått, gult-violett)

Min favorit palett

En färgkombination som jag ständigt återkommer till är Fransk Ultramarin, bränd sienna och obränd sienna. Tillsamman ger du en dov färgskala som jag tycker är mycket attraktiv. Det går att blanda till bra svarta med bränd sienna och ultramrin, med en del siennor blir färgen lite violett, då får man ta i lite obränd sienna, Gröna färger med obränd sienna och ultramarin blir mycket oklara men de ger i alla fall an antydan av grönt. För att bibehålla en konsekvent palett struntar jag i grönt med dessa färger,

Om det finns med en grön färg i bilden målar jag den med obränd sienna och ultramarin oavsett om blandningen bara blir lite grönaktig, som jag ser det är det viktigare att färgerna harmoniserar med varandra än att det är samma som i verkligheten.

You may also like...

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x