Canson, Moulin du Roy


Akvarellpappret Moulin du Roy från Canson såg dagen ljus 2014 men bara några år senare försvann pappret och ersattes av Heritage. Många akvarellmålare som kommit att älska Moulin du Roy blev naturligtvis besvikna, men själv målade jag aldrig på pappret. Men för några år sedan är tillverkning av Moulin du Roy återupptagen, den här gången av engelska papperstillverkaren St. Cuthberts Mill.
Det påstås vara samma papper med identisk tillverkningsprocess. Namnet på pappret är fortfarande Canson, Moulin du Roy trots den nya tillverkaren. Det nya pappret saknar dock råkanter och vattenstämpel och har ett rätt så överkomligt pris.
Pappret finns med varmpressad yta och kallpressad, grov gräng saknas. (Det äldre pappret från Canson fanns även i grov gräng). Det tillverkas endast i tjockleken 300 gr/m². Du kan köpa det i block (men endast i storlekarna A3, A4 och A5) samt som lös ark 56ˣ76 cm.
Pappret är limmat både på ytan och i pappersmassan med ett syntetiskt lim, inte gelatin, så veganer kan använda det.
Det är detta nya papper, Moulin du Roy från St. Cuthberts Mill, som har har målat på och testat. Jag vet inte vilka egenskaper det ursprungliga pappret hade, eller om den nya är annorlunda på något sätt, eller om det verkligen är identiskt, som det påstås.
Jag har läs recensioner av det gamla pappret från Canson, Många klagar på att endast framsidan är ytlimmad, att baksidan är som ett läskpapper helt utan limning, något som dock inte gäller för pappret från St. Cuthberts Mill, det har samma limning på fram- och baksidan.
Vidare tycker flera att det är alltför kraftigt limmat, att pappret inte går att använda förrän man har behandlat det med vatten. Även detta är annorlunda på det nya pappret från St. Cuthberts Mill som är absorberande även utan ytbehandling. Så även om jag jag inte har målat på det ursprungliga pappret från Canson tycker jag att det rimligt att anta att det inte är identiskt med nya från St. Cuthberts Mill.
Efter flera målningar på pappret från St. Cuthberts Mill har jag kommit till slutsatsen att det inte passar mitt sätt att måla akvarell. Pappret är absorberande och borde kunna fungera väl för vått i vått teknik, men vätskan ligger på ytan en stund, och väl absorberad så torkar det rätt så snabbt.


När vatten eller färgen på pappret väl har absorberats så att det inte längre blänker på ytan så måste man sluta att måla vått i vått eller acceptera ett fläckigt resultat. Det läge, som många bra papper har, när pappret har nästan torkat, men inte helt, då riktigt finlir kan åstadkommas vått i vått existerar inte på det här pappret. När pappret har absorberat fukten, och blivit matt på ytan, måste man sluta måla annars blir resultatet fläckigt.
Pappret är mycket stabilt, det klara alla typer av maskering utan problem. Det går också bra att gnugga och skrapa på pappret utan att det smular sig eller går i sönder. Att lyfta bort torkad färg med en fuktig pensel går också bra, så om du är en vän av korrigeringar och ändringar i efterhand är detta pappret för dig.
Jag kan tänka mig att pappret fungerar mycket bra för försiktigt måleri, små ytor med begränsad mängd vatten fungerar utmärkt, men med rikliga vattenmängder fungerar det mera tveksamt.
Om du är en vän av papper som framhäver granulerande och bitande färger skall du kanske undvika Moulin du Roy, det är inte ett papper som gör sådana färger rättvisa. Färger blir lite snälla och beskedliga på det här pappret.
Ett papper som fungera bra för försiktigt akvarellmåleri, passar antagligen de som målar illustrationer och botaniska motiv. Pappret får också beröm från den typen av konstnärer, medan andra är tveksamma till pappret och en del är rent fientligt inställda till Moulin du Roy.
Sammanfattning
Jag undviker normalt den här typen av akvarellpapper. Jag gillar inte dess oförmåga att hantera stora mängder vatten och färg. Det har en mycket stabila yta som klara av omild behandling. Att tvätta ur torkad färg går överraskande bra. Men samtidigt blir resultatet lite blekt och kontrastlöst. Om du målar försiktigt och kontrollerat är det antagligen perfekt, men för dig som målar lite mera expressivt och vått är inte pappret optimalt.
Om du skulle vilja köpa pappret är den bästa shopen för akvarellmålare i Sverige Jacksons Art, pappret är svårt att hitta hos svenska återförsäljare.
Namn: Canson, Moulin du Roy
Tillverkare: St. Cuthberts Mill
Tillverkningsmetod: Rullvira (mould made)
Material: 100% bomull
Limning: I pappersmassan och på ytan
Yta: Kallpressat och varmpressat
Tjoklek: 300g/m²
Färg: Naturligt vit