Bränd sienna

burnt sienna
The color of the background is burnt sienna from Daniel Smith.

Sienna är i sin ursprungliga form en gulbrun jordfärg. Om man hettar upp pigmentet naturlig sienna så blir det rödare och mörkare. Denna röda och mörka färgen kallas för bränd, den ursprungliga kallas obränd. Läs mer som detta här

Färgen är, som jag ser det, ett absolut måste i varje akvarellmålares färguppsättning. Om du endast äger en brun färg så skall det vara bränd sienna. Den är betydligt mångsidigare än mörkare bruna som t.ex.  bränd umbra, Det är nämligen lätt att göra en ljus färg mörk, men omöjligt att göra en mörk färg ljus. Därmed inte sagt att man inte skall ha umbra eller någon annan brun, men om man måste välja så blir det sienna.

Några av mina krav för en sienna:

  • Den måste ha en vacker orangebrun färgton, gärna färgstark.
  • Den skall bli grå när den blandas med antingen fransk ultramarin eller kobolt blå (två viktiga blå färger).
  • Den skall åtminstone vara halvtransparent, gärna helt transparent.
  • Om den finns tillgänglig i stora tuber är det ett plus, det går nämligen åt rätt så mycket bränd sienna.

Det vanligaste pigmentet för Bränd sienna är PBr7 som skall vara naturligt järnoxid, numera är det så att det naturliga pigmentet är utbytt mor syntetiska blandningar, läs mer om detta här. Ett annat, även det vanligt pigment är PR101 som är syntetisk röd järnoxid, det kan vara mera färgrikt  än PBr7. En del tillverkare blandar olika olika järnoxider och även svart för att uppnå deras version av bränd sienna.

Precis som obränd sienna kan bränd sienna variera mycket beroende på tillverkare, En del är och oklara och svarthaltiga, medan andra är renare i färgtonen, en del är rödaktiga medan andra är klart orangea, en del är nästan mörkt gulbruna.

Själv föredrar jag bränd sienna från Winsor & Newton, jag tycker om den klara färgstarka orangea färgtonen, färgen är dessutom mycket transparent, det gör det möjligt att blanda mycket mörka färger tillsammans med fransk ultramarin (eller annan blå). Den är så klar i färgen att man måste dämpa den med lite blå färg för att den skall bli naturlig, som jag ser det är detta en fördel. Pigmentet de använder är PR101, vilket är syntetisk röd järnoxid.

En vacker orange bränd sienna från Winsor & Newton
Naturlig bränd sienna från Daniel Smith

Jag använder även en annan bränd sienna när jag behöver en mera naturlig kolorit, nämligen Italian Burnt Sienna från Daniel Smith som är tillverkad av äkta jordpigment. I likhet med många andra anger DS pigmentet som PBr7 men till skillnad från andra tillverkare så är det verkligen PBr7. Färgen är endast halvtransparent och något ljusare än bränd sienna från W&N. Det är med andra ord svårare att blanda till riktigt mörka färger. Men färgen är vackert naturligt orangebrun och den granulerar, även det är ett plus för mig. Köp däremot aldrig vanlig bränd sienna frän DS, jag vet inte vad som fick dem att tillverka en sådan färg, den går inte att använda, intetsägande och tråkig.

Bränd sienna är inte en visst pigment längre, det är en tillverkares vision av färgen, De är alla olika, så du som konsument måste välja. Vilken du väljer är smaksak, det kan vara svårt att hitta rätt, antagligen väljer du den som ditt favoritmärke har, men det kanske finns finns någon annan som passar dig bättre. Här en en lite video av Eve Bolt, det en bra genomgång av olika brända siennor från olika tillverkare.

En video en Eve Bolt som går igenom olika brända siennor från olika tillverkare,

You may also like...

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x