Terre Verte (grönjord) PG23
Äkta grönjord är inte så enkel att använda, den går inte att blanda med andra färger om man vill ha en någorlunda ren färg som resultat. Den granulerar kraftigt och är svag, i en färgblandning måste man ha dubbla mängden grönjord jämfört med andra pigment för att uppnå balans. Men den är så vacker att detta negativa uppvägs med råge. Blanda med ultramarinviolett för en vacker grå färg. Eller använd som den är för t.ex. skuggor.
Trots att pigmentet är vanligt förekommande så förfalskas det rätt så ofta, en del tillverkare tycker inte att äkta vara är bra nog, utan blandar in lite andra pigment för att gör den “bättre”
I äkta Grönjord är pigmentet från silikater och oxider av järn, aluminium, magnesium m.fl, mineraler som glaukonit och celadonite. Ursprunget varierar: Böhmen, cypern och andra plaster. Ett naturlig pigment med stor variation.
Det är ett klassiskt pigment som använts åtminstone sedan rommeras tid.
Några exempel på färger med äkta grönjord:
Rembrandt: Green Earth
Daniel Smith: Rare Green Earth
Blockx: Terre Verte
Winsor & Newton: Terre Verte (yellow shade)
Old Holland: Green Earth
Några exempel på “Förbättrat” pigment:
Winsor & Newton: Terre Verte (Terre Verte PG23 + Viridian PG18 + Cobalt blue PB28)
MaimeriBlu: Terre Verte (Terre Verte PG23 + chromium oxide green PG17)
Holbein: Terre Verte (Terre Verte PG23 + chromium oxide green PG17)
Några exempel på Terre Verte som inte innehåller någon äkta Terre Verte,
Daniel Smith: (Viridian PG18 + Bränd sienna PBr7)
Schmincke: Green Earth (Bränd sienna PBr7 + Ftalogrön PG7)
Sennelier: Green Earth (Bränd sienna PBr7)
Daler-Rowney (Viridian PG18 + Gulockra PY42 + Järnoxidsvart PBk11)
Den äkta grönjorden är lite besvärlig att måla med, Den klumpar sig och är bångstyrig. de förfalskade färgerna är enklare att bemästra.
Egenskaper
Ett Färgsvagt pigment
Den är Transparent
Som de flesta naturliga pigment är färgen inte fläckande
Granulerar rätt mycket
Svår att blanda med andra färger, men är fin som den är.
Halvbillig färg.
Färgen är så pass oklar att den blir neutral men viken röd som helst, se nedan.
Information
- Färg index namn: PG23
- Ljustålighet: Utmärkt
- Transparens: Lite
- Fläckande: Nej, inte alls
- Granulerar: Rätt så kraftigt.
Ottossons verona grönjord är också PG23
Det tänkte jag inte på, det är en liten tillverkare så det är lätt att glömma bort Ottosson. Jag har bara provat några få att deras förger, tycker du att de är bra? Jag skulle kanske testa dem för bloggen. det är ju trevligt att det finns en liten svensk tillverkare av akvarellfärg.
Hej!
Det skulle vara roligt om du testade och kommenterade dem! Jag köpte några färger just för att jag tyckte det var kul med en svensk tillverkare. Eftersom jag är fritidsmålare så förbrukar jag lite färg och har svårt att uttala mig om vad som är bra och dåligt. Den jag använt mest är koboltblått och den tycker jag är som andra märken. Bismuth Vanadat gul tycker jag är behaglig att använda. Jag råkade ut för en tub, lapis lazuli gråblå, där pigmentet och mediet hade särat. Trots det blev jag så förtjust i den att jag använde upp tuben och har skaffat en ny tub. Det är ganska onödigt att ha en grå färg i paletten, men lapis Lazuli gillar jag. Irgazinröd är jag kluven till. Jag gillar färgtonen, mellanröd, varken varm eller kall. Men den är besvärlig. Fläckar allt och alla och kan vara svår att blanda i blandkoppen. Veronan köpte jag inte för jag hade svårt att se nyttan av en så blek färg, men efter din kärleksfulla beskrivning av färgen har jag blivit lite nyfiken.
Som sagt, skriv gärna och kommentera Ottossons färger!