Nybörjarens guide till att blanda färg – Material
Detta är första inlägget om färgblandning, det kommer att följas av andra.
Färger
Det är viktigt att ha rätt färger som utgångspunkt för blandningar. Alla färger som består av mer än ett pigment ar automatiskt diskvalificerade, endast oblandade färger fungerar att blanda färg med. För en del tillverkare innebär detta att mer än halva deras utbud försvinner innan första blandningen. Det är också viktigt att välja färger med goda blandningsegenskaper, t.ex. preussiskt blå är mycket lik Ftaloblå, och har liknande egenskaper, men är ändå en sämre färg vad kommer till blandning. För Den som vill blanda färg rekommenderar jag att du skaffar dessa elva färger.
Palett
Något att blanda färgerna i måste man ha, många använder bara färglådans lock för detta, men det har begränsningar i användandet. Det är bättre att använda en palett som oftast har flera och ibland större koppar. Färglådans lock är bra att använda när du målar ute och inte har tillgång till en riktig palett.
Som jag ser det skall en bra palett ha stora, rymliga, inte för vida blandningshål. Jag har lite svårt för de stora plana färgblandningsytorna som engelska och amerikanska konstnärer så gärna använder. De billiga paletterna är av plast, de fungerar ju utmärkt men du måste stå ut med att de blir efterhand infärgade av de fläckande färgerna. Alla plastpaletter blir smutsiga och det går inte att ta bort infärgningen. Om det stör dig kanske du skall investera i en palett av keramik som är mycket lättare att hålla ren. En nackdel med keramik kan vara vikten, bra hemma men kanske inte så lämpliga på resan, å andra sidan ligger de stilla eftersom de är tunga. En bra plastpalett går att köpa för under 20 kr medan en i keramik ofta kostar mer än 200 kr.
Det finns gott om bra alternativ till för ändamålet tillverkade paletter, t.ex. ägghållare, dricksglas, iskubslådor, snigeltallrikar, äggkoppar, mindre serveringsfat, tallrikar och liknande. Det finns många grejor som kan fungera som palett, ibland bättre än de riktiga paletterna och till ofta lägre pris. Dock skall alternativen vara vita. Det går inte att blanda färg på en röd tallrik.
Val av pensel
Det går naturligtvis att blanda färg med alla typer av penslar, men några är svårare att använda till detta än andra. Din stora fina mårdhårspensel är inte bästa valet, inte heller skulle jag rekommendera en ekorrhårspensel för detta. Med stora penslar kommer du att tillföra stora vattenmängder i blandningen, det är svårt att undvika. Än värre blir det om penseln är av mård eller ekorre som håller mycket vätska, bleka färgblandningar och vattendränkta färgkakor blir ofta resultatet. Undvik de stora fina penslarna för färgblandning. Om du äger en gammal sliten syntetpensel i storlek 8 till 10 är den perfekt för ändamålet. Om du använder akvarellfärg i kakor så sliter det på penseln att ta stora färgmängder från dem, det är bättre att slita på en billig dålig pensel än en dyr fin pensel.
Belysning
Dagsljus är den föredragna belysningen vid målning, naturligtvis. Alla typer av lampor är sämre än dagsljus. Men det finns bra och dålig belysning. Sämst är gammaldags ljusrör som har stora glapp i sitt ljusspektra och ojämnt fördelade toppar, om en tavla skall hänga i en lokal som har belysning av ljusrör så skall den också målas i samma lokal, annars kommer färgerna att bli fel. Som väl är används inte ljusrör så ofta längre. Alla varma ljuskällor, glödlampor och led med varmt sken kommer att göra dina färgblandningar kallare än vad du tänkt dig. De är ju blandade i en varm omgivning, dessutom har billiga ledlamporna ett ojämnt spektrum. Undvik också de äldre lågenergilamporna (Kompaktlysrör).
Det finns dagsljuslampor eller sk. fullspektrumlampor som är bättre att måla i än vanlig belysning, de är lite dyrare än andra lampor men värda en investering, de håller dessutom länge. Själv använder jag vanliga fotolampor avsedda för fotostudio, de ger ett ljus som fungerar utmärkt att måla i.
Färgkaka eller tub?
Ur blandningssynpunkt är valet enkelt: tuber är mycket bättre.
Det är enkelt att blanda stora färgmängder med tuber, det är svårt från kopp. Samma sak med mörka färgblandningar, det är svårt att göra mörk färg med färg i en kaka medan det är lätt med tubfärg. Dessutom är det omöjligt att hålla kakfärger rena, hur mycket man än försöker kommer färgerna att besudla varandra, det går inte att undvika. Färgen som kläms ut ur en tub är alltid ren.