Varför använda en begränsad palett

Limited palette

Försök att måla en bild som innehåller både kinakridon rosa och kadmiumrött, eller fransk ultramarin och ftaloblått. Koloriten som uppnås med en sådan färgkombination är inte vacker, den är disharmonisk, som tritonus i musik. 

I annan målningsteknik än akvarell, är detta av betydelse för hur färger harmonierar med varandra. I akvarell blir skillnaden ännu större. Detta eftersom färger inte bara har en färgton, de har även andra egenskaper som kommer fram just i akvarell: En del färger granulerar, andra lämnar ett bett. Somliga är transparenta medan andra är opaka. Dessa egenskaper kommer till sin rätt i akvarell, medan de är mera dolda i andra tekniker.

För att uppnå harmoni i en målning väljer jag att måla med ett fåtal färger. Jag använder aldrig färdigblandade färger, alltid färger med endast ett priment. Varför begränsa sitt val av möjliga färgblandningar med färdigblandade färger, De kanske kan ha sin plats oblandade, men det är inte bra att blanda vidare med en färdigblandad färg, det blir alldeles för många olika pigment på det viset. Resultatet blir smutsigt och grumligt. 

När två färger blandas blir resultatet mörkare än de de två färger man utgick ifrån. När en tredje färg blandas in blir det ännu mörkare, och så vidare med det fjärde och femte inblandade pigmentet.

begränsad palett
Man kan åstadkomma mycket med tre olika färger, här är det Ftaloblått, Transparent Pyrrol Orange och Nickel Dioxine Yellow.

Säg att du skall måla några oliver, då använder du kanske olivgrönt. Det finns inget pigment som heter olivgrönt, det är bara benämningen på en viss färgton. Du kanske använder (som de flesta akvarellmålare i sverige) Winsor & Newton, i så fall har du använt gulockra och ftalogrönt, det är de färger som ingår i denna färgblandning. Nu skall du göra den gröna färgen lite mörkare och använder den populära Payne’s gray för detta, den består av ftaloblått, lampsvart och kinakridon rosa. Genom att blanda två färger har du i själva verket blandat fem olika färger. Du riskerar att få smutsiga färger och osammanhängande kolorit på det sättet. För just så gör de flesta, använder populära färdigblandade färger utan hänsyn till vad de egentligen innehåller.

Det är för att uppnå harmoniserande färger och kontrollerade blandningar som man använder några få färger i en och samma målning. Förr i tiden när man endast har tillgång till ett fåtal  pigment var detta inget som man funderade över. Under 1800 talets revolution inom kemin som bl.a. resulterade i en massa nya färger blev detta mera påtagligt. Idag, när konstnärer har tillgång till hundratals olika pigment och alla möjliga färdigblandade färger, är detta något värt att fundera över. 

Anders Zorn är berömd för sin begränsade palett: Gulockra, elfenbenssvart, cinnober och titanvitt. Han använde andra färger också, men dessa fyra är hans bas och många av hans målningar är målade med endast dessa. Själv har jag fler färger än fyra, men aldrig i samma målning, så även om jag har många olika färger använder jag bara några få samtidigt. Till nästa målning väljer jag några andra.

Hur jag resonerar vad gäller färgval kommer jag att skriva mer om i framtida blogginlägg. 

You may also like...

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x