Akvarellpappers limning (sizing)

Alla akvarellpapper är limmade, traditionellt med gelatin, men numera ibland med ett syntetiskt lim. Limningen har en avgörande betydelse för hur akvarellfärgen beter sig på pappret, och är en aspekt av ett pappers kvalitet som bör uppmärksammas av alla som målar akvarell.
Funktionen med limningen är förhindra att akvarellfärgen genast sugs upp av pappret. Ett papper utan limning går det inte att måla akvarell på. Färgen måste få lite tid på sig att ligga på pappersytan och att sedan långsamt absorberas. Ett papper med mycket lim låter färgen långsamt absorberas medan ett med endast svag limning suger upp färgen snabbt och skapa därmed en helt annan typ att färglager.
Det finns två typer av limning: intern och extern. Alla papper är limmade i pappersmassan, det kallas för intern limning. En del papper är även limmade på pappersytan, som kallas extern limning. Det brukar var de finare akvarellpapperna, som även har en extern limning, eftersom det gör pappret dyrare. Men det finns undantag, fina papper som saknar ytlimning, men det omvända existerar inte, ett finns inget billigt papper med ytlimning.
Ett papper med mycket lim, särskilt på ytan, skapar klara och rena färger med tydliga kantbitningar, medan ett papper och är lätt limmat ger mjukare konturer och klenare färger. Vått i vått måleri är mera effektivt på ett hårt limmat papper eftersom färgen ligget på ytan en längre tid, medan på ett papper som suger upp färgen snabbt, finns risken att ytor som är målade vått i vått, blir fläckiga eller ojämna.
Å andra sidan är lager på lager mycket enklare på ett lätt limmat papper eftersom färgen sugs upp av pappret, medan det på ett hårt limmat papper är enkelt att avlägsna färg, så därför fungerar lager på lager inte så bra på den typen av papper. Torkade färglager lossnar vid övermålning och gör tekniken svårhanterlig. Ett löst limmat papper torkar snabbare är ett hårt limmat, vilket också förenklar lager på lager måleri.
Papper med mycket lim är också bra på att tåla tuff behandling, det är inte fallet med lätt limmade papper, som tar skada om du behandlar dem omilt. Om du vill skrapa, gnugga, sandpappra, använda maskeringsvätska eller -tejp, bör du välja ett papper som är rätt så kraftigt limmat. Lättare limmade papper kan smula sig och falla sönder med sådana tekniker.
Olika tekniker och uttryck
Torktid: Ett löst limmat papper torkar snabbare är ett hårt limmat.
Vått i vått: Hårt limmade papper ger jämnare övergångar eftersom väskan inte sugs upp av akvarellpappret så fort. Det löst limmade pappret, som snabbare absorberar vattnet, skapar ofta mera spontana mönster, men risken för fläckiga ytor finns.
Färgmättnad: Ju mjukare limning – ju blekare och ”mjukare” färger. Om du eftersträvar hög kontrast och distinkta färger, välj hårt limmat papper.
Bett, granulering och blomning: Hårt limmade papper skapar tydliga konturer runt färgfält, så kallade bett. Det framhäver också granulerande färger eftersom pigmentet har längre tid på sig att sedimentera i den nymålade färgen. Blomningar uppstår lättare på ett hårt limmat papper, på ett papper med mjuk limning absorberas färgen snabbt och sådana effekter är svårare att uppnå.
Tvätta och redigera: Välj ett hårt limmat papper för att enklare kunna lyfta av torkad färg, på ett papper med mjuk limning fäster färgen hårdare på pappret.
Lager på lager: Fungerar ofta tveksamt på ett hårt limmat papper eftersom underliggande färg lätt lossnar när den blir övermålad. Ett papper med mindre lim håller fast de olika färglagren bättre och passar oftast bättre till denna teknik.
Slipa och skrapa: Om du vill använda sandpapper, vass kniv eller liknande för att i efterhand avlägsna färg för att uppnå olika effekter bör du använda ett hårt limmat papper, ett mjukt limmat papper har svårt att klara sådan behandling.
Maskering: Tejp eller maskeringsvätska går bra att använda även på rätt så mjuka papper. Men det finns papper som är så mjukt limmade att de tar skada av både maskeringstejp och -vätska.
Schumring (torrpensel): Främst är det pappersytan som avgör om ett papper är lämpligt för denna teknik, men limningsgraden påverkar resultatet något. Jag tycket det är lättare att skapa fina schumringar på ett hårt limmat papper.
Sudda på en färdig målning: Har du någon gång försökt att sudda bort en blyertslinje på en färdig målning och misslyckats? Det kan i så fall bero på att linjen har blivit täckt av ytlimningen som är vattenlöslig. När denna har torkat är det mycket svårt att avlägsna en blyertsteckning. Det är svårare på ett hårt limmat papper.
Hitta rätt i pappersdjungeln
Det är inte lätt att hitta uppgifter på hur olika tillverkare limmar sin papper, ingen anger hur kraftig limning som de använder till ett visst akvarellpapper. Man måste antagligen prova sig fram. Jag har försökt skapa en ungefärlig lista med några papper som jag provat. Alla papper är inte med, jag har ju inte målat på alla akvarellpapper. Men många av de vanligast papperna av hög kvalitet är med på denna lista, om jag i framtiden använder ett papper som inte är med, kommer jag att införa det i nedanstående lista. Tänk på att detta är bara min egen utvärdering av limningen, så den kanske inte är exakt, utan bara skapad efter mitt eget omdöme.
Hårt limmade papper
Namn | Typ av lim | Intern/extern limning |
---|---|---|
Two Rivers | Gelatin | I pappersmassan och på ytan |
Arches | Gelatin | I pappersmassan och på ytan |
Millford (St Cuthberts Mill) | Gelatin | Endast i pappersmassan |
RWS (Royal watercolor society) | Gelatin | I pappersmassan och på ytan |
W&N professional | Syntetiskt | I pappersmassan och på ytan |
Mellanhård limning
Namn | Typ av lim | Intern/extern limning |
---|---|---|
Magnani Acquarello | Gelatin | I pappersmassan och på ytan |
Fabriano Artistico | Syntetiskt | I pappersmassan och på ytan |
Saunders Waterford (St Cuthberts Mill) | Gelatin | I pappersmassan och på ytan |
Moulin du Roy (St Cuthberts Mill) | Syntetiskt | I pappersmassan och på ytan |
Mjuk limning
Langton Prestige | Gelatin | I pappersmassan och på ytan |
Bockingford (St Cuthberts Mill) | Gelatin | Endast i pappersmassan |
Canson Heritage | Syntetiskt | I pappersmassan och på ytan |
Mycket mjuk limning
Lanaquarelle | Gelatin | I pappersmassan och på ytan |
Stonehenge Aqua | Syntetiskt | I pappersmassan och på ytan |