Blanda med tre primärfärger

blanda färg

Det sägs ofta att med tre primärfärger kan alla andra färger blandats. Därför skall vi testa detta med några enkla blandningsövningar. För att göra dessa blandningsförsök själv rekommenderar jag följande färger:

  • Ftaloblå (Phthalo blue), helst röd ton men grön ton duger, kan fungera även med preussiskt blå.
  • Citrongult, gärna PY175 men andra kalla gula färger duger, undvik täckande som kadmium lemon (PY35), nickeltitangult (PY53) eller andra opaka, mjölkiga eller oklara gula.
  • Kinakridonrosa (Quinacridone Rose), kallas av en del tillverkare permanent rose, fungerar även med andra kallröda (rosa) färger så länge färgen är ren och klar, undvik röda färger som är svarthaltiga.

Alla färgblandningar görs i steg, först en grov uppskattning av den önskade färgen och därefter med större noggrannhet, och avslutningsvis med precision. Det sista steget brukar kallas för att avstämma en färgblandning.

Själv är jag ofta inte så noga med färgblandningar, jag tycker det är viktigare att en viss färgblandning ser bra ut i den målning jag gör, än att den stämmer överens med motivet jag målar av.

Om man målar med få färger blir nästan alla blandningar bra, de harmoniserar med varandra eftersom man använt ett fåtal ingredienser för att uppnå andra färger. Problem med osammanhängande kolorit uppstår oftast när konstnären använt många olika färger i samma målning.


Tegel

Första utmaningen är att blanda en tegelröd färg. Ett sätt att närma sig en utmaning som den här, är att börja med att föreställa sig var i färgcirkeln tegelfärgen skulle hamna. Färgen är oklart orange, så vid den orangea delen av cirkeln och bara lite smutsig, lite in mot centrum där svart finns.

Ett foto av tegelstenar
Den uppmätta färgen från fotot
Färgens plats i färgcirkeln

Den praktiska delen av övningen börjar med att blanda två färger, för att hitta en grund, och utifrån denna blandning fortsätta med lite finlir. Blanda alltså gult och rött tills du erhåller en bra nyans av orange.

Om du använder en svarthaltig röd färg som Alizarin, kanske blandningen blir bra med bara gult och rött. Om du använder en renare rosa färg borde färgen vara lite för klar som tegelfärg. Då skall du tillföra lite av komplementfärgen till orange, det vill säga blå färg. Ett vanligt misstag är att, i det här läget använda för mycket blått, särskilt av ftaloblå som är mycket intensiv. Tag bara pyttelite av den blå, det är enkelt att blanda i mer blå vid behov, men om du tar för mycket, måste du göra mera orange färg med gul och röd.

YouTube player

Den uppmätta färgen från fotot
Min färgblandning

Grön dörr

Nu skall vi prova att blanda en oklar gulgrön med de tre primärfärgerna. Det är lite svårare än tegelfärgen. Den gröna färgen är lite varm, alltså åt det gula hållet, och är rätt så oklar. Jag uppskattar att färgen hamnar som i bilden av förgcirkeln, mellan sekundärgrön och gul och förbi halva avståndet till centrum.

Ett foto av en grön dörr
Den uppmätta färgen från fotot
Färgens plats i färgcirkeln

Som nästan alltid börjar man med att blanda två färger för att hitta en grundton, i det här fallet gult och blått för att få en gulgrön blandning. Alltså lite mer gult än blått. När den tonen är etablerad gäller det att göra färgen smutsig, med hjälp av komplementfärgen till grönt, som är röd färg. Som alltid när tredje färgen blandas använd pyttelite färg vid varje nytt försök. Om du skulle ta för mycket måste du tillsätta både blått och gult, vilket gör det svårare.

YouTube player

Den uppmätta färgen från fotot
Min färgblandning

Blått hus

Foto av ett blågrått hus
Den uppmätta färgen från fotot
Färgens plats i färgcirkeln

Den blågrå färgen på huset är en svår färgblandning. Färgen är nästan neutralt grå, med endast en svag dragning åt det blågröna hållet. Jag börjar med den blå färgen. Sedan tillsätter jag, lite i taget. gul och röd färg omväxlande tills en smutsig blåturkos färgblandning är uppnådd. Försök att bara ta lite färg vid varje nytt blandningsförsök, det är bättre att ta för lite för att sedan ta mera färg. Om du skulle ta för mycket färg, måste du kompensera detta med mera av de båda andra färgerna, vilket är svårare.

YouTube player

Den uppmätta färgen från fotot
Min färgblandning

Metoden jag beskrivit här fungerar alltid när en viss färgblandning eftersträvas. Den fungerar i korthet så här:

  • Tänk efter var i färgcirkeln färgen du skall försöka blanda, är placerad.
  • Blanda först två av färgerna till en grov uppskattning.
  • Tag sedan den tredje färgen och successivt tillför den tills en ungefärlig blandning är skapad.
  • Avstäm färgblandningen med minimal inblandning av de olika färgerna tills du har uppnått det perfekta resultatet.

I den här texten har jag beskrivit några olika blandningar med tre primärfärger. Men principen gäller naturligtvis även för andra färger. Den fungerar lika bra med fyra olika färger som med tre, eller bara två.

Ett mycket vanligt misstag som jag ofta ser hos nybörjaren, är att göra alla blandningar för rena i färgen. Det händer oftast när personen struntar att blanda i en komplementfärg. Den tredje färgen är mycket viktig, du kan nästan aldrig göra en bra blandning av till exempel en terrakottakruka med endast rött och gult, den blå färgen är mycket viktig för att hitta rätt grad av smutsighet i blandningen.

Beroende på vilka färger som jag valt för en viss målning går det inte att blanda alla färgnyanser. I ett sådant fall, struntar jag bara i en sådan färg. Om jag har valt att göra en målning med fransk ultramarin, bränd och obränd sienna, och det finns något grönt i motivet, då gör jag så gott jag kan med dessa färger, och nöjer mig med en grågrön färg. Eftersom dessa tre färgerna inte tillåter en snygg grön färg att blandas. Så brukar jag resonera. Det är viktigare att vara konsekvent med färgvalet än att uppnå alla färger i motivet. Det skapar harmoni i en målning.

You may also like...

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x