Ockra, den äldsta färgen
Ockra är ett verkligt uråldrigt pigment. Redan under tidig stenålder i Afrika har det används. Arkeologer har hittat bevis för användandet av rödockra före människan var homo sapiens 300 000 år sedan. Även neandertalarna använde ockra. Pigmentet är alltså mycket gammalt och är samma idag som tidigare, nämligen hydrolyserad järnoxid för den gula varianten och mera järnoxid ju rödare färgen är.
Skillnaden på modern och ursprunglig ockra är det faktum att den ursprungliga har uppstått genom naturliga processer medan den moderna är syntetiskt tillverkad.
Olika typer av ockra
För de allra flesta akvarellmålare, och för all del även andra konstnärer, är ockra bara en gulbrun färg som är lite täckande och rätt så klar i färgtonen. Men alla möjliga jordfärger med olika utseende är i själva verket ockror även om de ibland har andra namn. Det finns hundratals olika namn för ockror med olika ursprung och egenskaper, här är de vanligaste:
- Gul ockra. Detta är den vanligaste typen, den ingår i nästan alla färdiga färglådor. Färgen är oftast rätt så klart gul med endast en lätt oklarhet. Den är ofta opak men kan vara lite mera transparent. Variationen mellan olika tillverkare är mycket stor.
- Guldockra är något mörkare än den gula varianten, ibland även lite mera orange.
- Rödockra är ursprungligen ett pigment som innehåller mer eller mindre mängd hematit (järnoxid) Den kan vara bränd för att uppnå den röda tonen.
- Sienna är en ockra, ursprungligen från trakten kring Sienna i Italien. Pigmentet innehåller lite manganoxid vilket gör färgen något mörkare och mera oklar. Pigmentet var eftertraktat på grund av sin transparens, så även moderna siennoŕ görs mera transparenta än andra ockror. En bränd, rödare variant finns också.
- Umbra är en annan ockra som innehåller manganoxid. Mängden manganoxid är större än i siennan så färgen är mörkare och mera oklar. Umbra finns även i bränd form som är mörkare och mera röd.
- Järnrött brukar man kalla olika ockror med hög järnoxidhalt. Exempel på sådana färger är indiskt rött, engelskt rött, venesiskt rött och caput mortum. Alla dessa färger innehåller järnoxid eller hematit till en högre eller lägre andel av pigmentet.
Så nästan alla gula och röda jordfärger är olika typer av ockror. Det är bara så att vi har gett olika namn åt de olika varianterna. Färgtonen kan vara radikalt olika hos olika typer av ockror. Från bara lite oklart citrongult till nästan svartviolett.
En viktig anledning till varför alla större tillverkare har övergett naturliga pigment och övergått till syntetiska är att de naturliga varierar i färgton och andra egenskaper. Det är mycket svårt att bibehålla exakt samma färg vid en ny leverans av pigment. De naturliga pigmenten varierar i utseende medan de syntetiska alltid är samma som tidigare.
Anledningen till att en modern gulockra är mera täckande och klarare gul än till exempel en obränd sienna är bara det faktum att originalen har dessa egenskaper. Tillverkarna kunde mycket väl tillverka en transparent gulockra men väljer att göra den täckande eftersom det bättre efterliknar den ursprungliga färgen.
Tack för intressant information och mkt informativ blogg. Hittade den av en slump när jag letade information om akvarellmålning. Är total nybörjare inom akvarell, men har alltid tyckt att det är en spännande målarteknik med oändliga möjligheter.