Gammalt fönster

Den här övningen är rätt så lättmålad och endast två färger används, så blandningarna är också lätta att göra. Det är alltså en bra övning för den mindre vana akvarellmålaren. De två färger som skall användas äger nog alla som målar akvarell – om inte, bör du köpa dem. De är två av de viktigaste färgerna i en akvarellpalett, nämligen: fransk ultramarin och bränd sienna.
Börja med en noggrann blyertsteckning. Alla tegelstenar skall tecknas var för sig. Det finns ingen utrymme för en ungefärlig skiss, varenda tegelsten och glasruta måste tecknas. Däremot kan du skissa området utanför tegelstenarna lite på måfå.

Steg 1

Först skall alla stenar få lite färg på sig. På foto är alla stenar ungefär samma färg, men det blir lite tråkigt på en målning. Därför målade jag alla med brun färg med olika inblandning av blått. Ju mera blå färg ju gråare blandning.
För att undvika att bland ny färg för varje sten, måla några slumpmässigt valda tegelstenar runt om fönstret med en viss färg. Blanda sedan lite mer blå eller brunt i blandningen så att du får en lite annan färg, måla denna på andra stenar. Fortsätt så tills alla stenar har blivit målade.
Använd gärna olika mängd vatten också så att en del stenar blir ljusare än andra. Du bär även måla lite oregelbundna stenar utanför tegelstenarna. Särskilt ovanför fönstret.
Steg 2
Om du blandar ungefär lika delar fransk ultramarin och bränd sienna får du en grå färg. Använd en sådan färgblandning för murbruket runt alla stenar. Det finns ingen genväg när bruket skall målas, man måste måla runt om alla redan målade stenar.
Precis som när du målade tegelstenarna kan det vara en god ide att variera en grå murbruksfärgen, olika grå blandningar och olika mängd vatten. Resultatet skall se skrovligt och ojämnt ut. Små omålade, gärna schumrade, fläckar här och där hjälper till att skapa det önskade resultatet.
När allt murbruk är målat, återstår att göra en smal och ojämn skugga under en del av stenarna. Detta för att skapa illusionen av att stenarna inte ligger helt jämnt med murbruksytan, utan sticker ut något. Jag använde en blågrå färgblandning för skuggorna.

Steg 3

Men en rätt så mörkt färg skall alla glasrutor målas. Använde olika blandningar till olika rutor, om alla får samma färg blir resultatet tråkigt. Måla gärna med mörk färgblandning på de övre rutorna. Späd färgen något när du målar de undre rutorna. Fönsterrutorna skall alltså vara mörkast upptill och lite ljusare nertill.
Den smala vita kanten mellan glasrutan och fönsterramen och spröjsarna skall förställa lite slarvigt applicerad fönsterkitt. Måla därför inte en jämn kant, gör varje glasrutas lite ojämn längs kanten. På det sättet ger det ett trovärdigt intryck när fönsterramen och spröjsarna målas i nästa steg.
Lämna hålat i den trasiga fönsterrutan omålat, det måste vara omålat så att du i nästa steg kan skapa en smal vit kant mellan hål och glas.
Steg 4
Blanda bränd sienna och fransk ultramarin i ungefär lika delar med bara lite vatten, då skall du få en svart färg. Måla det svarta hålet med den färgen. Lämna en minimal omålad kant mellan hålar och glaset i den söndriga rutan. Den vita kanten skall inte vara utsparad runt om hela hålet, bara här och där, tag hjälp av fotot och min målning för att hitta rätt.
Måla även en rätt så svag skugga på insidan av tegelstenarna mot fönstret. Lite tydligare på vänster sida, och upptill än på höger sida.
Som avslutning skall de rostiga spröjsarna och ramen målas. Beroende på vilken bränd sienna du använder kanske du behöver blanda i lite blå färg. Många ”jordfärger” är mycket olika från olika tillverkare, så beroende på vilken du använder kan din färg fungera oblandad eller behövs dämpas något med blå färg. Måla gärna rostfärgen lite ojämnt, undvik exakt linjer. Lämna en ojämnt utsparad kant mellan spröjs eller fönsterram och glasruta.
