Orangebruna favoriter

Det kanske låter konstigt att benämna färger som orangebruna.
Anledningen är att skilja dem från andra brunaktiga färger som lutar åt gult eller rött – dessa kommer att behandlas separat. Det finns så många oklara gula, orangea och röda färger att jag inte kan ta upp dem alla i ett inlägg.

I kategorin orangebruna hamnar färger som bränd sienna, umbra, rödockra, pozzuoli, marsröd och många fler – färger som, utan sin naturliga oklarhet, skulle kunna klassificeras som orangea.

Jordfärger brukar man kalla sådana färger, trots att de moderna varianterna ofta aldrig har varit utanför en kemifabrik. Alla tillverkare hittar på sina egna varianter av traditionella jordfärger. Därför blir mitt färgval ofta kopplat till en specifik tillverkare av en viss färg; en annan tillverkare kan ha en radikalt annorlunda färg med samma namn.


Bränd sienna

Bränd sienna är ett absolut måste i varje akvarellmålares palett. Som så många andra jordfärger varierar den kraftigt beroende på tillverkare. Det har inget med färgens kvalitet att göra, utan beror på olika tillverkares vision av hur en bränd sienna ska se ut.

Två olika brända siennor använder jag ofta. Den ena tillverkas av Winsor & Newton och är en syntetisk färg med pigmentet PR101. Färgen har mycket trevliga egenskaper: den är transparent, färgstark och klart orange. Den rör sig lätt i en våt yta, vilket kan vara en fördel i vissa målningar. Den liknar kinakridonorange, en färg som tyvärr inte längre tillverkas. Bränd sienna från Rowney är mycket lik.

Den andra färgen är Italian Burnt Sienna från Daniel Smith. Den är mindre intensiv, mer oklar och något rödare än färgen från W&N. Den har en tydlig granulering och rör sig därför mindre i en våt yta – en vacker, genuin jordfärg som jag använder ofta.


Mummy Bauxite

Mummy Bauxite är så vacker. Den har en fin och mycket trevlig granulering. Färgtonen är oklart orangebrun, och även om färgstyrkan inte är den största är den en tillgång tillsammans med liknande färger. Jag skulle inte använda den tillsammans med syntetiska, intensiva färger.
Endast en tillverkare finns: Daniel Smith, men Natural Pigments har en liknande färg.


Transparent Red Oxide

Transparent Red Oxide använder jag bara för effekter. Den flockar kraftigt och bildar okontrollerbara mönster – om man applicerar den korrekt för detta ändamål. Utan denna egenskap skulle jag inte vara intresserad av färgen.
Det är bara färgen från Daniel Smith som har denna starkt flockande karaktär; andra tillverkare med samma eller liknande färgnamn saknar förmågan att bilda dessa mönster.

You may also like...

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x